IMG_0360.jpg

NLP Toepassen om beter met het gedrag van mijn kind om te gaan

Moeder Micha en haar man vormen samen een samengesteld gezin met 4 kinderen. Micha haar oudste zoon van 15 heeft autisme. Micha vertelt hoe zij Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) toepast om beter om te kunnen gaan met het gedrag van haar kinderen.

‘Bij NLP ben je erg bezig met communicatie en welk verhaaltje jij jezelf in je hoofd vertelt. Dit is ook iets wat ik bij mijn kinderen probeer toe te passen. Als je zegt dat je iets niet kunt, kun je ook zeggen dat je iets wel kunt.’

Hoe ziet jullie gezin eruit?

Wij hebben een samengesteld gezin met 4 kinderen. Ikzelf heb 2 jongens (13 jaar, ADHD en 15 jaar autisme). Zij wonen bij mij en gaan elke dinsdagavond voor een nachtje en om het weekend naar hun vader. Mijn man heeft een dochter van 14 jaar en een zoon van 16 jaar. Zij wonen bij hun moeder – regio Utrecht en zijn om het weekend van zaterdag op zondag bij ons in Eindhoven.

9 jaar geleden ben ik gescheiden van hun vader. Hij is al die tijd gewoon in beeld geweest en het contact onderling is goed (zowel met kids als met mij en mijn huidige man). De oudste heeft eerst rond zijn 6e de diagnose ADHD gekregen en rond zijn 11e is dit veranderd naar autisme, met een lichte vorm van ADHD. De jongste heeft de diagnose ADHD gekregen rond zijn 11e.

 

Kan je een typische dag bij jullie gezin omschrijven?

Een typische dag bij ons is vooral onder de kinderen onderlinge strijd. Al bij het opstaan is vaak de spanning te voelen voor dat moment – dit ligt wel heel erg aan hoe ze opstaan en of ze in een goede bui zijn of juist ergens geen zin in hebben en dus niks van elkaar kunnen hebben. Vooral het gedrag van de oudste is heel bepalend en je ziet de jongste dan ook ’s ochtends een beetje zoekende van: Hoe is mijn broer opgestaan en kan ik wel of niet iets zeggen?

Vaak gaat hij ook gewoon uitproberen en wordt er al lomp en hard tegen elkaar gedaan (met woorden) zonder dat er überhaupt echt iets gebeurd is – dat kan bijvoorbeeld al om de pot pindakaas gaan. Ze zoeken altijd het randje bij elkaar op en het liefst er overheen. Tegenwoordig gaan ze allebei naar de middelbare, dit heeft wel iets rust gebracht. De ene gaat later naar school dan de ander en ook het thuiskomen is meer verspreid. Ook krijgen ze nu meer een sociaal leven buitenshuis wat er ook voor zorgt dat ze elkaar minder tegen hoeven te komen in huis.

Het is in het algemeen wel heel afhankelijk van hoe de oudste zich voelt. Dat bepaalt de sfeer onderling in huis. De oudste kan af en toe fysiek worden naar de jongste toe. Meestal is het van beide kanten gewoon schreeuwen en elkaar de schuld geven van dingen.

 

Hoe was het om te diagnose te horen voor jullie kinderen?

Voor de oudste met autisme voelde dit als een ‘opluchting’ in die zin dat ik nu wist dat het niet aan mij als moeder lag. Dit gevoel had ik altijd al wel – ik merkte dat het anders in zijn hoofd werkte dan ‘standaard’. Dit gevoel had ik al vanaf zijn 2e levensjaar. Na de diagnose kon ik eindelijk mijn vragen kwijt, kreeg ik hulp en advies bij hoe ik de dingen het beste kon aanpakken.

Voor de jongste met ADHD heb ik soms nog steeds het gevoel en twijfel of hij niet hoogsensitief is – dit ligt in mijn beleving heel dicht bij elkaar. In zijn hoofd gaan de dingen gewoon heel snel en hij is gevoelig voor prikkels van buitenaf. Beide kids krijgen medicatie en dit geeft bij beide jongens wel meer rust in het hoofd.

 

Hebben jullie hulp gezocht voor de kinderen?

Vanaf dat de oudste 6 was heb ik in bepaalde periodes hulp aangevraagd. Veel deed ik zelf,  maar beide hebben diverse trainingen gevolgd op het gebied van beheersing en zelfvertrouwen. Zelf heb ik geleerd dat vooral de oudste heel veel uitgelegd en verteld moet worden. Hij doet erg veel op aangeleerd gedrag. Ook veel structuur en duidelijkheid aanbrengen. Schema’s (wie zit voor in de auto, wie achterin, wat eten we op welke dag, wanneer hebben we welke verjaardag, kapper, tandarts, Playstation tijd, bedtijd).

Sinds vorig jaar ben ik bezig ze beide steeds meer structuur afhankelijk te maken. Veel van bovenstaande zat in mijn hoofd. Nu zet ik alles in de agenda en als ze me een vraag stellen over bijvoorbeeld het eten zeg ik standaard: ‘Kijk maar in de agenda.’ Ze vragen een stuk minder!

NLP ToepassenNLP Toepassen

Hoe reageert jullie omgeving op de diagnoses?

Vanuit mijn familie heb ik niet echt steun gehad, ze zien ze ook niet zo heel veel. Vroeger waren de kinderen gewoon druk en konden ze niks met het gedrag. Nu de diagnose is gesteld is het nog lastig, want wat houdt dit dan in en hoe ga je hiermee om en is het niet gewoon de leeftijd?

Maar wat ik al zeg: er is niet heel veel contact en ik heb heel veel alleen gedaan. Mijn huidige man heeft heel erg moeten wennen, zijn kinderen zijn juist heel rustig. Met school is altijd goed contact geweest, zowel op de basisschool als nu op de middelbare school. De oudste heeft 3 jaar passend onderwijs gedaan op een school hier in Eindhoven voor Autisme / ADHD voor kinderen met havo / vwo niveau. Sinds dit jaar zijn hij in mavo 4. De overstap is enorm groot, maar ook hier krijgen we gelukkig vanuit school heel veel begeleiding.

Zelf ga ik binnenkort starten met af en toe een oudergesprek bij de instantie waar beide kinderen komen. Ik loop toch wel tegen dingen aan die weer met de puberfase te maken hebben waar ik graag advies in zou willen (werken, geld, verliefd zijn).

 

Waar geniet je het meest van en waar zit de grootste uitdaging?

Ik heb het stukje autisme nooit echt gezien als een beperking, hij denkt anders en dat is zo mooi om te zien. We kunnen hier af en toe echt nog wel heel veel van leren. Hij neemt alles letterlijk en dat is soms zo grappig! De grootste uitdaging is: de onderlinge strijd en ze er bewust van maken dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag, wat ze (niet) doen en wat ze zeggen.

 

Hoe pas je NLP toe bij jouw gezin?

In maart 2017 ben ik gestart met een NLP opleiding omdat ik zelf graag sterker wilde worden in mijn communicatie en dan vooral in het stukje: Voor mezelf opkomen. Ik was best onzeker op sommige vlakken en hier wilde ik vanaf. Dit is ook gelukt! Eén van de vooronderstellingen van NLP is: het gedrag is niet de persoon. Dit heeft me erg geholpen bij situaties in ons gezin.

Bij NLP zijn we erg bezig met communicatie en welk verhaaltje jij jezelf in je hoofd vertelt. Dit is ook iets wat ik bij beide jongens probeer te doen. Als je zegt dat je iets niet kunt, kun je ook zeggen dat je iets wel kunt. Grappig is wel dat vooral de oudste heel gauw door heeft als ik aan het ‘NLP-en’ ben, zoals hij dat noemt.

Het gedrag is niet de persoon. Het gedrag wat hij in situaties laat zien is niet de lieve zorgzame jongen die hij is – maar soms gaat het in zijn hoofd net even anders waardoor hij zo reageert.

 

Kun je een voorbeeld noemen?

We gebruiken het vooral bij situaties waarin mijn oudste zoon nogal negatief is of het overzicht kwijt dreigt te raken in situaties. We leggen hem dan uit dat je dingen op diverse manieren kunt bekijken en dat het verhaaltjes in je hoofd zijn en dat je ze dus ook kunt omdraaien zodat het vaak makkelijker is. Bijvoorbeeld: als je ergens tegenop ziet of ergens geen zin in hebt dan kun je ook kijken hoe je iets leuk kunt maken.

Ik merk dat hij soms wel beter snapt dat het iets is wat hij zelf gecreëerd heeft, vooral als we er over praten. Sowieso doet hij heel veel op aangeleerd gedrag – maar het is een blijft een puber die graag zijn eigen plan trekt!

 

Welke tip wil je andere ouders nog graag meegeven?

Wat ik vooral heb geleerd is om iets niet persoonlijk aan te trekken. Mijn zoon kan nogal direct op mijn gevoel inspelen en dat vond ik vroeger nog wel eens lastig. Ik deed zo mijn best er altijd voor hem te zijn en ik had het altijd ‘gedaan’. Nu laat ik me dat niet meer raken; ik weet dat hij het in een bui zegt (laatst zei hij nog: ‘Ga je nu weer huilen, want dan weet ik tenminste dat ik je geraakt heb’), maar dit raakt me niet meer. Ik kan zijn gedrag los van hem als persoon zien.

Meer informatie over NLP kan je bijvoorbeeld lezen bij de NLP Academie: NLP Academie – Wat is NLP?

KOEKIE Autisme Poster en uitdeel kaarten voor meer kennis en begrip voor autisme! Om op te hangen op scholen, thuis, bij verenigingen, in wachtkamers of uit te delen aan vrienden en familie

Klik hier voor meer info!

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingNLP Toepassen om beter met het gedrag van mijn kind om te gaan

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding