Autisme-en-naar-de-Middelbare-School.jpg

Autisme en naar de middelbare school

Deze week bespreek ik ‘ Autisme en naar de middelbare school’. In het blog over Autisme en Pubertijd heb ik dit onderwerp ook kort aan de orde laten komen. Nu tijd voor een wat uitgebreidere kijk op deze grote stap!

Op het moment van schrijven is het zomervakantie en dat betekent voor veel kinderen een nieuwe start over een paar weken. Spannend! Naar het voortgezet onderwijs gaan is voor alle kinderen een grote stap! Sommige kinderen zijn er helemaal aan toe, anderen zou je liever nog een jaartje op de basisschool zien! Maar het moment komt voor allemaal. Helaas zijn er onder de kids waar wij mee te maken hebben ook veel thuiszitters. In dit blog besteed ik aandacht aan de overgang van de basis- naar de middelbare school. Veel leesplezier en deel het blog na het lezen op Facebook of Twitter zodat meer mensen die hier iets aan kunnen hebben het bericht zien!

 

Reguliere middelbare school of voortgezet speciaal onderwijs?

In ons blog over Passend Onderwijs hebben we uitgelegd wat Passend Onderwijs betekent en hoe de scholen te werk gaan.

Sinds augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd in Nederland. De scholen uit ieder samenwerkingsverband gaan met elkaar in gesprek en bekijken welke mogelijkheden hun school biedt voor bijzondere hulpvragen. Zo wordt er gezorgd dat er binnen deze samenwerkingsverbanden voor alle leerlingen een passende plek wordt gecreëerd. Ook voor jouw kind met een bijzondere hulpvraag zoals bijvoorbeeld autisme.

Nu is er dus een keuze waar je als ouder tegenaan loopt. Ga je je kind aanmelden bij een reguliere middelbare school of bij speciaal voortgezet onderwijs? Regulier onderwijs heeft als voordelen dat het vaker dichter bij huis is, dat het kind vriendjes kan worden met kinderen uit de buurt en dat het makkelijker is om door te stromen naar een reguliere vervolgopleiding. Maar ook speciaal onderwijs heeft voordelen: de klassen zijn meestal kleiner en er is meer aandacht en expertise. Daarnaast zal het kind meer herkenning voelen doordat er kinderen zijn die tegen dezelfde problemen aanlopen. Uiteindelijk is de school waar je het kind aanmeldt verantwoordelijk voor een passende plek. Alles gaat dus in overleg, maar het is wel handig om als ouder voor jezelf op papier te zetten waarom jij denkt dat het kind juist naar speciaal of juist naar regulier VO moet.

 

Overdracht naar de middelbare school

Een goede overdracht is heel erg belangrijk. Op de basisschool waar het kind vandaan komt is er al zoveel gebeurd en uitgevonden. Wat werkt wel en wat werkt niet voor het kind? Dit kan natuurlijk allemaal worden beschreven in een verslag, maar een overleg met alle betrokkenen kan ook zeker geen kwaad! Voor het kind is het erg fijn als alle neuzen dezelfde kant op staan. Een nieuw begin is al moeilijk genoeg. Dit kan worden versoepeld als de leerkrachten waar het kind mee te maken krijgt op zijn nieuwe school al zoveel mogelijk weten over de werkende aanpak voor het kind. Ook tijdens de eerste weken is overleg van groot belang!

 

Schoolkeuze voor de middelbare school

Als ouder wil je de beste school voor je kind, een plekje waar hij of zij zich kan ontwikkelen, zich veilig voelt, vriendjes maakt, veel leert en vooral een plek waar hij of zij met plezier naar toe gaat! Er zijn zo veel keuzes en iedere school heeft aantrekkelijke kanten en punten waarvan je denkt dat ze voor het kind niet goed zijn.

Kinderen worden normaal gesproken erg betrokken bij de schoolkeuze. In Nederland is het zelfs (gelukkig) zo, dat de keuze vaak helemaal aan het kind is. Vanuit de basisschool worden er uitstapjes georganiseerd naar de middelbare scholen en de kinderen kunnen kijken hoe het op de scholen is.

Voor kinderen met autisme is het moeilijk om keuzes te maken en vooraf te bedenken waar ze het naar hun zin gaan hebben. Ik raad ouders en leerkrachten om met elkaar te overleggen welke opties er zijn. Als ouder kan je de scholen bezoeken en inschatten of de school bij het kind past. Je doet dus eigenlijk het vooronderzoek! Zodra je alles op een rijtje hebt komt het kind pas om de hoek kijken. Laat het kind bijvoorbeeld kiezen tussen twee scholen waarvan jij en de leerkracht en de school zelf denkt dat het een goede plek is. Het neemt een grote zorg van het kind weg en uiteindelijk komt hij of zij terecht op een passende plek.

 

Pubertijd, autisme en de middelbare school

Naar de middelbare school betekent ook dat de pubertijd er aan zit te komen! Naast de grote schoolverandering is er dus ook een lichamelijke en geestelijke verandering die heel veel vreemde gevoelens en situaties met zich meebrengt. Natuurlijk zijn een sociale vaardigheidstraining en seksuele voorlichting twee trainingen die niet mogen missen. Op sociaal gebied gebeurt er tussen kinderen van die leeftijd heel erg veel wat voor kinderen met autisme verwarrend kan zijn. De non verbale communicatie gaat een hele belangrijke rol spelen waardoor kinderen met autisme zich vaak buitengesloten gaan voelen omdat ze niet begrijpen wat er gebeurt. Voor meer voorbeelden en tips over de pubertijd kun je het blog over ‘Autisme en Pubertijd’ lezen!

 

De grote rugzak

Voor de middelbare school hebben de kinderen ineens een rugzak vol spullen nodig! Zorg dat je op tijd samen alle spulletjes bij elkaar zoekt zodat je nog weken de tijd hebt om alle spullen eigen te maken. Het wordt op de middelbare school belangrijk een agenda bij te houden. Dit wordt ook al geoefend op de basisschool, maar het vergt veel begeleiding. Er bestaan speciale agenda’s met picto’s en met handige indelingen voor kinderen met autisme. Naast de agenda moeten er pennen, potloden, een etui, kaftpapier, linialen en nog veel meer gekocht worden. Maak er een gezellig uitje van en leg bij alles goed uit waar het kind het voor nodig heeft.

 

Autisme en naar de middelbare school: Fiets, OV, Taxi

Hoe gaat jouw kind naar school? Voor ieder kind is het natuurlijk weer anders. Sommige kinderen kunnen heel goed zelf in het verkeer opletten en zelfs alleen met de fiets naar school. Andere kinderen hebben begeleiding nodig. Als de school dichtbij is, is het vaak geen probleem om mee te gaan naar school, maar als de school verder weg is, kan het lastiger worden. Sommige kinderen kunnen gebruik maken van taxivervoer, helaas vinden niet alle kinderen dit leuk. Het leren reizen met het openbaar vervoer kan weken, maanden of zelfs jaren duren. Tijdens mijn begeleiding besteed ik hier veel aandacht aan omdat ik denk dat het belangrijk is dat de kinderen, als ze er aan toe zijn, zelfredzaam zijn wat betreft openbaar vervoer. We oefenen met bustijden, treinreizen, inchecken, opladen, metro, tram en overstappen. Door herhaling en duidelijke uitleg wordt het reizen steeds vertrouwder en leuker!

 

Boekentips:

 

Huiswerk

Er valt niet aan te ontkomen: huiswerk! Voor veel kinderen met autisme toch wel lastig aangezien ze school en thuis graag gescheiden houden. Nu moeten ze werk dat van school is, ineens thuis gaan doen. Een goede planning is hierbij zeker van belang. Dat alles goed in de agenda staat is de eerste stap. Ik schrijf 10 tips voor het aanpakken van huiswerk:

  1. Plan een vast tijdstip in voor het huiswerk: bijvoorbeeld direct uit school, voor of na het eten. Een moment waarop je als ouder ook de tijd hebt om af en toe te helpen.
  2. Spreek een vaste plek af voor het maken van het huiswerk, in het zicht van de ouder(s).
  3. Maak een duidelijk stappenplan voor het maken en leren van het werk.
  4. Maak er een leuk momentje van: koppel het huiswerk maken aan het eten en drinken van iets lekkers
  5. Geef op een planbord met verschillende kleurtjes aan wat er op welke dag moet gebeuren
  6. Pauze! Spreek elke keer af wat het kind de komende 15 minuten gaat doen en las dan even pauze in. Het is heel belangrijk om even 5 minuten te lopen, wat te drinken en even niet aan het huiswerk te denken
  7. Zorg dat de plek waar het kind huiswerk maakt heel overzichtelijk is
  8. Laat bepaald leerwerk op de computer doen: er bestaan veel leuke programma’s voor bijvoorbeeld het leren van woordjes
  9. Werk met een beloningssysteem als het kind daar gevoelig voor is. Het vergt veel discipline om zelf huiswerk te maken en dat mag best beloond worden!
  10. Zoek eventueel een huiswerkbegeleider die een uurtje of twee uurtjes per week helpt bij het plannen en maken van het huiswerk. Het kan moeilijk zijn om als ouder verschillende rollen te hebben en dat kan ook verwarrend zijn voor het kind.

 

Schoolgids autisme en de middelbare school

De Schoolgids Autisme is een praktisch boek vol concrete tips om de middelbareschooltijd voor jongeren met autisme zo goed mogelijk te laten verlopen. Het bestaat uit twee delen: een voor ouders, en een voor de jongeren zelf. Het boek bevat de volgende onderwerpen:

  • Afwegingen bij de keuze voor een middelbare school
  • Je voorbereiden op de eerste schooldag
  • Omgaan met medeleerlingen en docenten
  • Hulp van een maatje in de klas
  • Omgaan met plagen en pesten
  • Huiswerk plannen
  • De beste strategieën voor feestjes en uitstapjes
  • De voor- en nadelen van Twitter en Facebook
  • Nadenken over de toekomst: opleiding, werk, op kamers

 

Gaat jouw kind naar de middelbare school? Hoe zijn jullie voorbereidingen verlopen? Zit jouw kind al op de middelbare school en heb je tips voor andere ouders? Laat het weten in een berichtje onder het blog!

Willen jullie dit blog alsjeblieft delen op Facebook en Twitter zodat we met elkaar zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken? Mijn vorige bericht is door 500 mensen gedeeld en die ben ik allemaal erg dankbaar!

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingAutisme en naar de middelbare school

7 comments

Join the conversation
  • Brigitte - 2 mei 2017 reply

    Mijn zoon met asperger heeft veel gehad aan de brugklas groep van ggz centraal. 6 trainingen voor en 6 na de zomervakantie. Hij zit nu in vwo 1. Wat ook erg veel structuur en duidelijkheid biedt is de Magister app waar de docenten al het huiswerk en toetsen in moeten zetten. Hij gebruikt zijn agenda op papier dus eigenlijk niet.

  • Ilona - 1 mei 2017 reply

    Wij wonen zelf in Limburg, roermond. Is er hier dan ergens in de buurt een speciale middelbare school? Hij zit nu in brugklas havo VWO maar komt hier niet goed mee overweg. Maar ik vind alleen passend onderwijs in regio Utrecht en dat is niet te doen van hier uit

    Claudia Pieters - 12 november 2017 reply

    Misschien is pleinschool Helder een optie?!Zit in Eindhoven.

  • Joke - 21 juli 2015 reply

    Onze zoon (Asperger) zit inmiddels op HBO, gaat nu naar het tweede jaar. Hij heeft op een kleinschalige gewone Havo gezeten. Vooraf heel wat gesprekken gehad, samen school bezichtigd, meerdere keren de fietsroute geoefend. Daardoor goede start. Dankzij alle jaren huiswerkbegeleiding heeft hij de havo in 6 jaar gehaald.
    Wel ups en downs gehad, maar veel minder dan op de basisschool. Dus ik hoop dat dit een opsteker is voor ouders en kinderen die nu aan de middelbare school beginnen.

    Jonneke Koekhoven - 22 augustus 2015 reply

    Hoi Joke, bedankt voor dit positieve bericht! De overdracht is erg belangrijk! Maar ook een goede begeleiding en goed vertrouwen helpen echt!

  • spectrumvisie - 20 juli 2015 reply

    Een heel.goed hulpmiddel bij de overdracht naar een andere klas of school is het autosmepaspoort. Kijk op http://Www.autismepaspoort.nl en ontvang nu nog de zomerkorting!

    Jonneke Koekhoven - 22 augustus 2015 reply

    Bedankt!

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding