Foto-Blog-3.jpg

Thema 4 – Ervaring van een deelnemer – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme

Waarom begrijpt hij dit toch niet?

Hoe vaak hebben wij ons als ouders afgevraagd: ‘Hoe is het toch mogelijk dat onze zoon zo intelligent is, uit zichzelf leert lezen en schrijven, alle feiten onthoudt, maar niet lijkt te kunnen leren of onthouden hoe hij moet reageren naar zijn broertje. Bijvoorbeeld hem een duw blijft geven, terwijl hij weet dat hij een time-out voorkomt als hij onze hulp inroept of wegloopt. En vervolgens is hij woest op ons, omdat wij zo oneerlijk zijn. Hoezo? Dit hebben we echt al 101 keer aan hem uitgelegd. Hoe kán dat nou?’.

Thema 4, dat eind oktober 2018 verschijnt, geeft hier meer inzicht in. Deze gaat over de executieve functies; de 11 functies in je brein die maken dat je rationale beslissingen neemt, impulsen kunt beheersen en je kunt concentreren op wat belangrijk is. De opdracht is om te kijken naar de ontwikkeling van de executieve functies van je eigen kind.

Mijn kind wordt overvraagd

Wij hebben de afgelopen jaren meer inzicht gekregen in het verschil tussen intelligentie wat betreft enerzijds het leren van feiten en anderzijds intelligentie op het aanleren van sociale vaardigheden. Dat eerste: daar is onze zoon heel erg goed in. Hij kon eind groep 1 van de basisschool lezen en schrijven, en we hadden geen enkel idee hoe hij dat had gedaan. Hij trouwens ook niet. Zeer opvallend bij hem is ook altijd geweest dat hij enorm veel onthoudt. En de feiten en de vele vragen je om de oren vliegen. Omdat hij op dat vlak zo pienter en snel is, is hij vaak overvraagd op ook andere vlakken, waar hij juist veel moeite mee heeft: het sociale vlak. Ik schreef hier een blog over: Gemiddeld groep 6.

De verwachtingen van hem waren dus vaak te hoog (we wisten toen helaas nog niet beter), ook van mij. Met als gevolg: onbegrip van zijn ouders, en van zijn omgeving. Toen dit me meer duidelijk werd, ben ik naar hem gaan benoemen dat ik merk dat hij ‘dingen’ lastig vindt, dat ik dat zie en begrijp. Toen ik dit uitsprak, merkte ik dat dit hem rust gaf. Sindsdien kunnen we er beter over praten samen. En is het compliment als het hem wél lukt, heel groot. Omdat ik weet, dat het voor hem veel harder werken is dan voor een kind zonder autisme. Want wat blijft het toch lastig voor hem om zijn frustratie op een andere manier te uiten, dan gelijk in de aanval.

De executieve functie ‘ responsinhibitie’

Tijdens het invullen van de opdracht van de cursus, kwam ik uit op de executieve functie: ‘responsinhibitie’. Responsinhibitie is de mate waarin je, voordat je iets doet, of ergens op reageert, kunt inschatten wat de gevolgen zullen zijn van jouw actie of reactie. Ook de mate waarin je vervolgens de best overwogen beslissingen neemt naar aanleiding van die inschatting. Deze executieve functie wordt door KOEKIE in de cursus als volgt uitgelegd:

De mate waarin je, voordat je iets doet of ergens op reageert, kunt inschatten wat de gevolgen zullen zijn van jouw actie of reactie. Ook de mate waarin je vervolgens de best overwogen beslissingen neemt naar aanleiding van deze inschatting.

Hoe zit het met de responsinhibitie van mijn zoon?

Als ik kijk naar mijn zoon, dan reageert hij erg impulsief (vooral als hij zicht geraakt/gekwetst/beoordeeld voelt) en reageert met name onaardig/snauwend/agressief voordat iemand de kans krijgt om toelichting te geven. Ook wachten is voor hem heel erg moeilijk. Sinds een jaar  kan hij nu wel veel beter na een situatie aangeven dat hij zich niet kon inhouden en eigenlijk niet zo wilde reageren. Ik noteer tips voor mijzelf waarmee ik mijn zoon kan helpen om deze executieve functie beter te gaan ontwikkelen: het opstellen van regels en het uittekenen van situaties zijn hier de aandachtspunten.

Ondanks dat zijn opmerkingen kwetsend kunnen zijn, heb ik ‘eerlijkheid’ altijd als kwaliteit toebedeeld aan mijn zoon: hij heeft wel het lef om eerlijk te zijn en te zeggen wat hij vindt. En nu lees ik dat dat komt door de mate waarin de responsinhibitie nog in ontwikkeling is. Ik hoop toch dat hij dit niet kwijtraakt in de pubertijd, maar wél leert om eerst tot 10 te tellen en om meer uitleg te vragen. En als de reactie dan ook daadwerkelijk onvriendelijk bedoeld was, een andere strategie te kiezen dan van zich af te bijten. Zodat hij meer successen gaat krijgen in de contacten met anderen. Maar laat hem alsjeblieft lekker authentiek blijven.

Lees hier ook de ervaringen van Marleen met Thema 1, Thema 2 + 3, Thema 5 en Thema 6+7+8. 

Heb je interesse in de cursus? Kijk dan snel even op deze pagina met alle informatie over inhoud en kosten!

Wil je meer van Marleen lezen? Ga dan naar haar website van Autisme Houten

KOEKIE Autisme BegeleidingThema 4 – Ervaring van een deelnemer – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding