executieve-functies.png

Executieve functies voorbeelden

Executieve functies voorbeelden

In het vorige blog schreef ik over de  ontwikkeling van executieve functies. Ik heb besproken dat bij ieder kind de executieve functies op een andere manier ontwikkeld zijn en dat (hoogbegaafde) kinderen vast kunnen lopen door onderontwikkelde executieve functies. Als deze kinderen voldoende begeleiding krijgen om deze functies verder te ontwikkelen, kunnen zij op hun eigen niveau gaan presteren op school. In dit blog beschrijf ik een uitgebreid voorbeeld en vraag ik jullie om executieve functies voorbeelden, laat jouw voorbeeld achter in de comments!

Sterke executieve functies inzetten

Uiteraard kan je het ook van de positieve kant bekijken. Want sommige executieve functies kunnen juist sterk ontwikkeld zijn. Deze functies kunnen gebruikt worden om de onderontwikkelde functies te versterken. Maar hier heeft het kind wel begeleiding bij nodig.

Voorbeeld:

Lena zit in groep 5 en is erg goed in rekenen. In de klas heeft haar leerkracht gemerkt dat het werkgeheugen en het doelgericht gedrag sterk zijn ontwikkeld. Daarnaast is ze ook goed in plannen en is ze erg geordend. De leerkracht heeft wel gemerkt dat Lena niet altijd de gevolgen inziet van haar gedrag en dat ze snel dingen roept zonder goed na te denken (responsinhibitie). Daarnaast denkt ze dat Lena soms moeite heeft met haar emotieregulatie en flexibiliteit.

In haar klas zit ook Maartje. Maartje heeft moeite met rekenen en geeft aan dat ze niet goed weet waar ze moet beginnen. Ze overziet het niet om aan haar opdracht te beginnen en stelt het daarom snel uit. De leerkracht heeft Lena gevraagd om 2 keer per week met Maartje te werken aan haar rekenopdrachten. De leerkracht heeft eerst met Lena besproken wat de doelen zijn waar zij met Maartje aan gaat werken en dat Maartje behoefte heeft aan wat meer overzicht en kleine stapjes.

Daarnaast heeft de leerkracht ook besproken met Lena dat er een aantal punten zijn waar je op moet letten als je iemand anders helpt met opdrachten. Als de ander iets niet goed begrijpt is het belangrijk om rustig en aardig te blijven. De ander heeft je hulp nodig en kan er niets aan doen dat ze het niet meteen begrijpt (emotieregulatie/responsinhibitie). Daarnaast moet je kijken of er misschien een andere manier is om de opdracht uit te leggen zodat Maartje het wel snapt (flexibiliteit). Lena en Maartje vinden het allebei een goed idee.

De 7 fases van begeleiding voor de ontwikkeling van van executieve functies

Laten we nog een keer de 7 fases erbij pakken die ik vorige week heb besproken in mijn blog:

  • Fase 1: Waar moet het kind aan werken?

Lena gaat werken aan de vaardigheden Responsinhibitie, Emotieregulatie en Flexibiliteit.

  •  Fase 2: Stel samen een doel op wat het kind uiteindelijk wilt bereiken.

Lena gaat Maartje helpen om de rekenopdrachten te begrijpen. Hierbij moet Lena bewust zijn hoe ze dingen zegt en haar aanpak aanpassen als ze merkt dat het niet werkt. Hierbij is het belangrijk voor Lena om rustig en geduldig te blijven.

  • Fase 3: Wat heeft het kind hier voor nodig?

Lena heeft samen met de leerkracht een aantal manieren bedacht om de wiskunde opdracht uit te leggen. Daarnaast heeft Lena met de leerkracht besproken hoe ze zou kunnen reageren als Maartje iets niet begrijpt of wat meer denktijd nodig heeft.

  • Fase 4: Het kind gaat aan de slag met het doel dat jullie samen hebben opgesteld onder begeleiding.

Lena gaat voor het eerst met Maartje aan de slag met de rekenopdracht. De leerkracht komt er de eerste keer bij zitten en kan Lena ondersteunen als ze vast loopt met haar persoonlijke doelen.

  • Fase 5: Als het kind onder begeleiding heeft gewerkt aan het doel, kan de begeleiding gaan verminderen.

Als de leerkracht merkt dat Lena de situatie onder controle heeft, kan de leerkracht af en toe weglopen. Na een tijdje komt de leerkracht weer kijken of het goed gaat.

  • Fase 6: Als het kind met wat minder begeleiding goed bezig is met het opgestelde doel, kan de begeleiding nog een stapje terug.

Na een tijdje spreekt de leerkracht met Lena en Maartje af dat ze de leerkracht mogen roepen als ze er samen niet uit kunnen komen.

  • Fase 7: Door het opstellen van het doel heeft het kind regelmatig gewerkt aan een vaardigheid. Hierdoor zijn de zenuwcellen in de hersenen sterker geworden en wordt de informatie sneller doorgestuurd naar andere zenuwcellen. Als alle fases zijn doorlopen komt er een moment dat het kind geen hulpmiddelen meer nodig heeft en zelfstandig de vaardigheid kan toepassen.

Als Lena en Maartje genoeg hebben geoefend met de rekenopdrachten gaat de leerkrachten met de meiden reflecteren op de hulp die Lena heeft gegeven aan Maartje. Snapt Maartje het nu? Is Lena rustig gebleven? Heeft Lena verschillende manieren uitgeprobeerd om de opdracht uit te leggen?

Executieve functies voorbeelden

Voor mijn volgende blog wil ik jullie vragen om met executieve functies voorbeelden te komen. Ik vind het namelijk heel waardevol om deze realistische voorbeelden te gebruiken om praktische tips te geven. In het volgende blog ga ik verder over de executieve functies en hoe je hier als leerkracht of ouder mee om kan gaan. En mijn vraag aan jullie is:

Heb jij een voorbeeld van een kind met sterk ontwikkelde executieve functies en daarnaast ook onderontwikkelde executieve functies?

Zet jouw voorbeeld in een reactie onder dit bericht zodat ik deze mee kan nemen in mijn volgende blog. Bedankt voor het lezen van mijn blog!

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

 

Lees ook:

Passend Onderwijs
Hoogbegaafdheid
Autisme
Gedragsproblemen in de klas van Anton Horeweg

Tessa KoekhovenExecutieve functies voorbeelden

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding