Foto-blog-4-e1561051668295.jpg

Thema 5 – Ervaring van een deelnemer – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme

November 2018. Thema 5 start met een wel hele herkenbare tekst.

Het doel van iedere ouder is een fijne, zo goed mogelijke ontwikkeling voor zijn of haar kind. Ik ben ervan overtuigd dat aan de basis van iedere ontwikkeling van een kind verbinding, aanmoediging en oprechte interesse van een andere persoon ligt. Dit geldt voor zowel kinderen mét als zonder een diagnose. Voor kinderen met een diagnose zoals, in ons geval autisme, is die verbinding van extra groot belang en tegelijkertijd een extra grote uitdaging.

Die uitdaging ontstaat doordat je bij kinderen met autisme soms veel bewuster jouw manier van handelen moet inzetten, doordat er een andere benadering dan jouw natuurlijke handelen soms beter aansluit. Dit kost veel energie en de ene dag lukt dat beter dan de andere dag. Zoals we in thema 1 gezien hebben, heeft jouw eigen ‘balans’ hier veel invloed op. Tijdens de pubertijd wordt het allemaal nog extra zwaar, want dan reageert jouw puber anders dan je gewend bent, werkt hij/zij jou op sommige momenten zelfs ‘tegen’ en hangt er soms een negatieve, chagrijnige sfeer in huis. Je kunt het idee krijgen dat je, ondanks alle tijd en energie die je erin steekt, er zo weinig voor terug krijgt. Daar komt ook nog bij dat kinderen met autisme het vaak lastig vinden om de sociale context op het juiste moment te zien, waardoor begrip en waardering op de momenten dat jij het nodig hebt vaak uitblijven.

Wat een herkenning. Dit is zó waar. Inderdaad heb ik soms enorm de behoefte om iets van mijn kinderen terug te krijgen, waarmee ze laten zien dat ze waarderen wat ik doe. Een keer dat kopje koffie zetten, dat ze zonder mokken hun taken doen, dat ik een onverwachte knuffel krijg. Dat gebeurt nauwelijks. En als ik in heel moe of in een slechte bui ben, dan kan ik daar nog boos om worden ook. ‘En ik dan? Wanneer ben ik aan de beurt? Wanneer mag ik nou ook even lekker mezelf zijn en even met niemand rekening houden?’

Gelukkig heb ik altijd het avondritueel gebruikt om verbinding te maken en trek ik daar doorgaans 1-op-1 ruim de tijd voor uit. Dat moment staat vast, en is er altijd. Er moet wel iets heel naars gebeuren, mocht ik dat moment overslaan. En natuurlijk ga ik mee in het enthousiasme bij de zoveelste ‘win’ of ‘hack’ in dat computerspel. En kijk ik over hun schouder mee naar Lego Star Wars en vind ik het ook zo enorm spannend.

 

 

Mag ik ook even rust?!

Maar echt niet altijd. Als ik in een slechte stemming ben, dan heb ik inderdaad even helemaal geen interesse in hoe vaak ze een computerspel al hebben gewonnen. En heb ik ook niet altijd zin om weer een boekje voor te lezen, terwijl ik net een uur bezig ben geweest met mijn kind zijn verzet tegen het tanden poetsen en naar boven lopen. Terwijl die momenten van verbinding eigenlijk juist op die momenten extra belangrijk zijn. Dat wordt wel duidelijk bij het doorlopen van thema 5.

 

Het belang van verbinding met je kind

Tijdens het lezen van dit thema voel ik me als ouder gezien hoe moe en uitgeput en niet gewaardeerd je je kunt voelen ondanks al je inspanningen, en tegelijkertijd word ik bewust gemaakt van hoe belangrijk die verbinding is en wat de voordelen daarvan zijn. Er staan ook veel tips in hoe je die verbinding kunt vinden met elkaar. En ook duidelijke voorbeelden van zowel hoe je die verbinding kunt maken, maar ook hoe je die (hoe onbedoeld ook) kunt verbreken.

Ik herinner me een gesprek met mijn zoon van zo’n 2 jaar geleden, toen hij 8 was. Ik was geïrriteerd om de boosheid van mijn oudste richting mijn jongste zoon. Ik kreeg het maar niet uitgelegd wat er niet handig was aan zijn gedrag. Ik wilde geen avondritueel doen, want ik was moe, en ook echt wel boos. Toen we naast elkaar in zijn bed lagen en even op adem kwamen, zei ik: ‘Eigenlijk is het hartstikke oneerlijk dat niet iedereen op de wereld hetzelfde denkt als jij. Dat zou alles veel makkelijker maken’. Dat was een schot in de roos. We hebben hier zeker een dik kwartier bij stil gestaan. Hoe fijn dat voor hem zou zijn en hoeveel minder boos hij dan zou zijn. De irritatie naar elkaar werd verdreven en we hadden daar een mooie verbinding met elkaar. Hij voelde zich zo gezien in hoe het voor hem is.

 

Samen lachen is zó belangrijk

Met mijn oudste kan ik heel veel plezier maken met ‘gek doen’. Daar ontspannen we beide van. Deze foto is er een uit onze vele spontane fotoshoots.

Foto lachen

Het thema sluit af met een fiks aantal communicatietips. In de Facebookgroep plaats ik het volgende berichtje:

‘Jee, thema 5 zojuist afgerond! Ik lig na een aantal ‘mindere’ weken én een zalige week alleen op vakantie, eindelijk weer op schema. Wat een leuk thema. En fijn om mijzelf even te kunnen complimenteren dat ik al veel goed doe. Wel een aantal aandachtspunten waar ik aandacht aan ga besteden: Aansluiten bij wat mijn kinderen aan het doen zijn en dat (kort, als er eigenlijk geen tijd voor is) aandacht geven, evalueren (dat doe ik te weinig), ongewenst taalgebruik negeren en mijn kansen op verbinding grijpen zodra deze zich voordoen en de dingen die eigenlijk minder belangrijk zijn (waaronder ook een ruzie net ervoor) even te laten voor wat het is. Succes allemaal!’

 

Heb je interesse in de cursus? Kijk dan snel even op deze pagina met alle informatie over inhoud en kosten!

Lees ook de ervaringen van Marleen met Thema 1, Thema 2 + 3, Thema 4 en Thema 6+7+8. 

Wil je meer van Marleen lezen? Ga dan naar haar website van Autisme Houten

KOEKIE Autisme BegeleidingThema 5 – Ervaring van een deelnemer – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding