people-2566854_1280.jpg

Expertise van ouders serieus nemen en gebruiken!

Als begeleidster van kinderen met autisme, werk ik uiteraard ook veel samen met ouders. Gelukkig maar, want alleen zou ik heel veel tijd kwijt zijn aan het leren kennen van mijn KOEKIE kids. Ik vind het altijd erg belangrijk om goed naar ouders te luisteren, zij kennen hun kind immers het allerbeste! De expertise van ouders is voor mij de basis voor de begeleiding en één van de belangrijkste bronnen van kennis over mijn KOEKIE kind. In dit blog vertel ik je meer over ‘Expertise van ouders serieus nemen en gebruiken!’

Autisme is een ontdekkingstocht, een reis die iedere dag weer voor uitdagende verrassingen zorgt. Ieder kind met autisme is anders en vaak werken bepaalde theorieΓ«n en methodes uit de boeken helemaal niet. Ze werken misschien wel, als je de code kraakt. Dat betekent dat je uit ieder boek die zin haalt, die voor dat bepaalde kind aansluit en werkt. Dat is tijdrovend en zonde! Want vaak zijn de ouders of directe verzorgers van een kind al sinds de geboorte bezig met het ontdekken van deze unieke ‘gebruiksaanwijzing‘. De benadering die werkt voor hΓΊn kind.

 

Expertise van ouders serieus nemen en gebruiken is enorm waardevol

Deze benadering en kennis is wat mij betreft veel waardevoller dan ieder boek dat ik gelezen heb. Want met de expertise van ouders, kan je echt heel veel! Het is de basis van waaruit je aan de slag kan gaan met een kind. Vaak voelen ouders zich wat onzeker wanneer er hulpverlening wordt opgestart. Logisch, want er komt iemand vertellen ‘hoe het anders moet en beter kan.’ Maar de taak van een hulpverlener is volgens mij luisteren naar de ervaring en de expertise van ouders en deze beiden positief versterken en vergroten.

 

Ouders weten veel uit ervaring

Ouders weten uit ervaring:

  • Wat wel en niet werkt in de communicatie met het kind
  • Wanneer een kind wel of niet zichzelf is
  • Wanneer het kind een goede of juist minder goede periode heeft
  • Waar de angsten en onzekerheden van een kind liggen
  • Wat de talenten en interesses van een kind zijn
  • Hoe het kind reageert op straffen en belonen
  • Vul maar aan!

Wees als coach, begeleider, of hulpverlener dus geΓ―nteresseerd… Luister naar het verhaal van ouders en neem dit serieus! Sta open voor een unieke benadering en verplaats jouw eigen ideeΓ«n, kennis en ervaringen even naar de achtergrond. Want als je echt wilt dat een kind zich ontwikkelt en nieuwe dingen leert of bepaalde dingen doet, zal het zich eerst veilig moeten voelen. Om zich veilig te voelen moet het kind op de juiste manier benaderd worden en ouders hebben deze kennis paraat! Vaak wordt de expertise van ouders niet serieus genomen doordat een hulpverlener direct begint met behandelen of begeleiden en dit helemaal volgens zijn eigen plan aanpakt. Zonde! Ook zielig… want voor het kind ontzettend onveilig!

Op scholen is vaak veel aandacht voor ouderbetrokkenheid, maar ook hier is het weer ontzettend belangrijk dat er waarde wordt gehecht aan de expertise van ouders op school in verbinding met school.

Hieronder volgt het succesverhaal van een ouder. Zij beschrijft heel mooi hoe het is voor een ouder om serieus genomen te worden.

 

De 9 jaar prik: Prachtig voorbeeld waarin de expertise van ouders serieus genomen wordt

Hij zat eraan te komen, de oproep voor de 9 jaar prik. Een oproep voor Ahoy, daar worden deze prikken namelijk gegeven. Onze dochter, net 9 jaar, Β heeft autisme, een licht verstandelijke beperking en epilepsie. Ik schreef de datum in mijn agenda. “Het gaat goed met haar, we kunnen dit!” Een week voordat we naar Ahoy moesten, kreeg ik het benauwd. Het gaat goed met haar, omdat we continue rekening met haar houden;Β  prikkels vermijden, verjaardagen en feesten met grote regelmaat afzeggen en uitjes van te voren screenen op haalbaarheid. En nu Ahoy.

“Wat wil ik bewijzen en aan wie?” Bewijzen dat mijn dochter ook “gewoon” is en best in staat een prik te halen in Ahoy? “Ik hou mezelf voor de gek, dit wordt een drama.” Dat wist ik natuurlijk al toen ik de oproep las, maar ik wilde er niet aan. Ik wilde even niet bellen en zeggen dat dit voor haar geen optie is, ik wilde even niet uitleggen wat er met haar aan de hand is, ik wilde eigenlijk “gewoon” met mijn 9 jarige in de rij van staan en die prik halen. En nu een week voor de prik kom ik tot de conclusie, dat ik niets hoef te bewijzen.

 

9 jaar prik – doorverwijzing

Ik belde de huisarts, die mij doorverwijst naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. En wat hoor ik: ik hoef niet naar Ahoy, ik krijg binnenkort een oproep om de prik te halen bij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ik ben opgelucht, de oproep ligt een paar dagen later op de mat. De dag van de prik, breng ik mijn dochter naar school. Spannende dingen, leuk of niet leuk, vertellen we haar niet, daar kan zij slecht mee omgaan. Na school vertel ik dat we even naar de dokter gaan. “Hij gaat je even meten en wegen.” “OkΓ©” was haar antwoord.

 

9 jaar prik – De dag van de afspraak

Ze speelt in de wachtkamer en ik word alvast naar binnen geroepen. Ze stellen mij op de hoogte dat ze door spanning een verhoogde kans op een epileptische aanval heeft. “Er is nog geen spanning, want ze weet van niets, dus dat komt vast goed.” De arts vertelt mij dat ze haar zullen uitleggen wat ze precies gaan doen.

Van de assistente hoor ik dat er iemand is om haar vast te houden tijdens het prikken, maar daarvoor moet ik wel tekenen. Ik teken niet en zeg tegen de arts dat ze niets hoeven uit te leggen, we gaan het namelijk als volgt doen; we komen binnen, ik doe haar trui uit, ze mag laten zien hoe hoog ze kan springen (dat vindt ze leuk), ik neem haar op schoot en zonder iets te zeggen worden de prikken gegeven, klaar. Geen uitleg, geen spanning,…fluitje van een cent.

 

9 jaar prik – Trots!

We werden binnengeroepen. De arts had iedereen op de hoogte gesteld, ze mocht laten zien hoe hoog ze kon springen, kwam op schoot, kreeg twee prikken en klaar. Ik liep trots en dankbaar weg. Fijn dat ze luisterden naar wat ik dacht dat de beste manier was, want daardoor leek alles heel “gewoon”.

 

Wat is jullie ervaring? Voelen jullie je als ouders door hulpverleners en leerkrachten serieus genomen in jullie kennis, ervaring en expertise met betrekking tot jullie kind? Ik zou het waardevol vinden om jullie ervaringen te lezen! Laat het weten in een reactie onder dit bericht!

Bedankt voor het lezen! Liken en delen jullie dit bericht zodat veel begeleiders en ouders dit mooie verhaal onder ogen krijgen? Samen werken we aan meer kennis en begrip voor autisme!

 

Boekentip:

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Maak hier direct een afspraak. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingExpertise van ouders serieus nemen en gebruiken!

1 comment

Join the conversation
  • Marc Beek - 2 april 2018 reply

    “Spannende dingen, leuk of niet leuk, vertellen we haar niet.” Doe dat mij ook liever niet, al die aandacht geven aan, en dat is soms zo onbegrijpelijk voor anderen, leuke dingen. Dat emoties afgevlakt worden, wil niet zeggen dat ik ze niet voel, ik voel ze te hard.

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding