Het gezin van Barbara (33) bestaat uit stiefvader Stefan (30) en dochters Maartje (6) en Floor (3). Maartje heeft de diagnose autisme en is begaafd. De diagnose autisme kreeg zij op 5-jarige leeftijd.
‘Door haar autisme is Maartje een perfectionist en door haar begaafdheid kan ze ook veel, maar past het allemaal niet zo snel in haar hoofd zoals ze het zelf wel heel graag zou willen. Het lijkt haar te beperken in haar kunnen.’
Hoe was het voor jullie toen jullie de diagnose autisme te horen kregen voor Maartje?
Ik kan alleen maar zeggen dat het een grote opluchting was toen we het te horen kregen. We zijn nogal lang bezig geweest met zoeken naar wat er aan de hand was. Maartje heeft vanaf ongeveer twee jaar heel slecht tot niets gegeten. Nu wisten we waar het vandaan kwam.
Hebben jullie hulp gekregen voor Maartje rondom het autisme?
Omdat Maartje niet tot nauwelijks iets at zijn wij toen ze twee jaar was bij de kinderarts terechtgekomen en via het ziekenhuis bij een diΓ«tist, pedagoog en logopedist. Deze hebben allemaal niets kunnen veranderen aan de situatie. De peuterspeelzaal heeft beter geholpen door aan te geven dat we haar het beste brood en fruit mee konden geven. Zij zouden dan kijken of ze Maartje daar tussendoor wat van konden laten eten door het brood in vrolijke uitsteekvormpjes te maken. Dit werkte: ze at weer brood.
Verder is er iemand bij ons thuis geweest om mee te kijken, maar ook die kon niets voor ons doen. Uiteindelijk zijn we bij Accare terechtgekomen en daar is de diagnose autisme gesteld.
Maartje is ook begaafd. Ze was vanaf dat ze zes maanden oud was al erg snel met heel veel dingen. Op tweejarige leeftijd kon ze praten als een vierjarige. Bij AccareΒ is een intelligentietest gedaan, waar begaafdheid uit kwam. Nu helpt Accare nog op de achtergrond, maar we krijgen geen actieve hulp meer.
Wat weet je dochter over haar begaafdheid? Wat merk je aan haar?
Maartje snapt heel goed dat ze slim is. Op dit moment zijn er op school geen knelpunten; ze werkt op haar eigen niveau in de klas en de rest doet ze met de klas mee. Thuis geeft dit wel knelpunten: ze wil heel graag alles leren: alles gaat ook in haar hoofd, maar ze kan het niet ventileren. Na acht weken school is de vakantie dan ook echt een geschenk. De laatste twee weken is ze dan erg prikkelbaar en boos en volgen er veel driftbuien.
We laten Maartje zelf bepalen of ze thuis nog verder wil leren. Ze kan nu heel goed lezen en nu begint het rekenen ineens interessant te worden. Ze gaat hier dan thuis mee aan de slag, maar stimuleren doe ik het niet. Dit levert juist de boze buien op.
Wat merk je van de combinatie autisme en begaafdheid?
Ik heb het idee dat het haar beperkt in haar kunnen. Door haar autisme is ze een perfectionist en door haar begaafdheid kan ze ook veel, maar past het allemaal niet zo snel in haar hoofd zoals ze het zelf wel heel graag zou willen.
Wat heeft goed geholpen voor je dochter om om te gaan met haar autisme in combinatie met haar begaafdheid?Β
Loslaten. Haar zelf laten komen met de dingen die ze wil leren. Zo kon ze dus ineens (voor mij dan) lezen. Ik geef haar een compliment, maar ga er niet teveel op in. En praten: we zien dat ze boos is, maar weten niet waarom. We hebben haar nu geleerd dat als het even niet gaat, dat ze dan mag zeggen dat ze naar boven gaat en even tijd voor zichzelf nodig heeft.
Krijgen jullie voldoende steun en begrip vanuit de omgeving?
De familie wist natuurlijk waar wij tegenaan liepen en de diagnose kwam dan ook niet als Β een verrassing. Met moeders van school kon ik alles altijd heel fijn delen en er was veel begrip. Op school was dat wat minder: de kleuterjuf heeft gewoon keihard gezegd: βIk geloof niet dat ze autisme heeft.β Nu in groep drie heeft ze een heel leuke juf en gaat het heel erg goed.
Kan je vertellen hoe een typische dag er bij jullie thuis uitziet?
Wij staan om 06:15 samen op, tenzij Stefan of ik voor het werk eerder moet beginnen. We werken beide in wisselende diensten. Om 07:00 maken we de kinderen wakker, kleden ons boven aan, poetsen onze tanden en gaan naar beneden om te ontbijten.
Tussen 08:10 en 08:15 lopen we naar school. Maartje heeft een continu rooster en gaat elke dag tot 14:00 uur naar school. Floor gaat drie ochtenden naar de peuterspeelzaal. Wanneer de kinderen op school zijn doe ik huishoudelijk werk en neem wat tijd voor mezelf. Om 12:45 ga ik Floor ophalen, eten we een broodje en dan mag ze meestal even een filmpje kijken.
Om 14:00 ga ik Maartje ophalen. Thuis drinken we iets of ze gaat spelen: dit mag ze twee dagen in de week op woensdag en vrijdag. Op maandag heeft ze zwemles. Als Maartje thuis is gaat ze vaak knutselen, op haar kamer spelen of gewoon beneden spelen in de speelhoek. Om 16:30 begin ik vaak met koken en mogen de kinderen als ze dat willen een filmpje kijken. Tussen 17:00 en 17:30 gaan we aan tafel.
Als na het eten alles is opgeruimd wordt er nog even gestoeid met Stefan als hij thuis is en om 18:45 gaan we naar boven: pyjama aan, tandenpoetsen en tijd om te gaan slapen. Maartje leest nog even in een boekje en Floor ligt nog wat te kletsen met haar knuffels. Wij duiken dan meestal uitgeput op de bank.
Boekentip:
Waar geniet je het meest van binnen jullie gezin?
Waar ik bij Maartje van kan genieten is dat ze zo lekker mee kan doen met haar vriendinnetjes, maar wel volledig zichzelf blijft. Ze is geen βmeisje-meisjeβ; ze is heel erg stoer. En dat ze zo van de natuur kan genieten en je alles over dieren kan vertellen.
——–
Wist je dat KOEKIE ook een online cursus heeft voor ouders van kinderen met autisme die graag sterk in hun schoenen willen staan? Je leert onder andere de basis over autisme en vele tips over hoe je de balans bewaart voor jezelf en het gezin. Via deze link lees je meer over de cursus Sterk staan als ouder van een kind met autisme | Online KOEKIE cursus voor ouders Wil je graag vrijblijvend op de hoogte worden gehouden van deze cursus Γ©n zoek je gratis tips? Meld je dan aan via onderstaand formulier.
KOEKIE Autisme Poster en uitdeel kaarten voor meer kennis en begrip voor autisme! Om op te hangen op scholen, thuis, bij verenigingen, in wachtkamers of uit te delen aan vrienden en familie
WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!
Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!
Join the conversation