Autisme-en-Eten2.jpg

Autisme en Avondeten

Autisme en avondeten. 10 handige tips!

Autisme en Avondeten: Bij veel gezinnen waar één of meerdere kinderen een autisme spectrum stoornis heeft komen problemen met eten voor. Veel van jullie zullen het probleem herkennen, maar het allemaal op een andere manier ervaren. Er zijn ook veel verschillende redenen voor het kind om niet, slecht of niet gevarieerd te eten.
In dit blog schrijf ik tien tips voor het avondeten en ik zou graag willen dat jullie mij helpen het blog aan te vullen zodat we nog veel meer tips voor elkaar hebben!! Via Facebook had ik al een oproep gedaan voor wat oplossingen, al deze oplossingen staan verwerkt in het blog. Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaring!

In eerste instantie zijn de kids zelf, maar ook de ouders, begeleiders en leerkrachten de experts en zij hebben soms al jarenlang ervaring met het zoeken naar oplossingen voor het eetprobleem van hun kind(eren). Herken jij dit? Laten we al deze oplossingen bundelen, want misschien is jouw oplossing ook wel de oplossing voor een andere ouder. Dat is toch mooi? Als we elkaar kunnen helpen en autisme voor meer mensen begrijpelijk maken!

Veel leesplezier en alvast bedankt voor het schrijven van jullie tips en ervaringen!

1. Weet wat het probleem is – Autisme en Avondeten

Er zijn ontzettend veel manieren waarop een ‘eetprobleem’ zich kan uiten: Heel langzaam of juist heel snel eten, alleen bepaald voedsel willen eten, niet aan tafel willen eten, met de handen eten, met de mond open eten, alleen eten als de tv aan staat, niet voelen of eten te heet is of geen groente en fruit willen eten. Dit zijn maar een paar voorbeelden, de lijst is nog veel langer en ieder kind heeft weer een uniek probleem.

Om het kind de juiste ondersteuning te kunnen bieden, is het heel erg belangrijk dat je eens goed nadenkt en eventueel met het kind bespreekt waar die problemen vandaan komen. Het kan namelijk verschillende oorzaken hebben en pas als je de oorzaak begrijpt kan je na gaan denken over oplossingen. Ga dus op onderzoek uit, waar komt het vandaan? Zou het één van de volgende oorzaken kunnen hebben?

  • Gekoppeld aan de situatie of een persoon: Eet het kind bepaald voedsel alleen op bepaalde dagen, of bij bepaalde personen of in bepaalde situaties zoals op zijn eigen verjaardag? Grote kans dat het kind het voedsel gekoppeld heeft en voor het overzicht in zijn hoofd dat ‘cirkeltje’ steeds terughaalt. (Lees ook het blogbericht over de Hersenen!)
  • Te sterke of te zwakke smaak: Is het kind heel erg gevoelig in zijn mond of ervaart hij juist weinig smaak? Bepaald voedsel kan dan te sterk smaken of het kind propt zijn mond vol om juist toch nog íets te proeven. (Lees ook het blogbericht over Zintuigen en Hypogevoeligheid)
  • Niet hetzelfde eten als eerst (cirkeltje): Heeft het kind de eigenschappen van bepaald voedsel gedetailleerd opgeslagen in zijn geheugen? Dan kan het effect zijn dat een aardappel ineens geen aardappel meer is als hij niet dezelfde vorm, geur of kleur heeft. Om meerdere cirkeltjes in zijn geheugen te krijgen, zou je samen met het kind tekeningen kunnen maken van de verschillende mogelijkheden en daarbij kleine stukjes proberen te proeven als het kind daar voor open staat.
  • Te veel andere prikkels: Zijn er teveel andere prikkels om het kind heen en kan het kind alle prikkels moeilijk tegelijk verwerken? Misschien is dat de reden dat het kind zo langzaam of helemaal niet eet.
  • Angst: Is het kind misschien bang om nieuw voedsel te proberen?

Natuurlijk is ook deze lijst nog veel langer, weet jij nog andere oorzaken? Laat het me weten in een reactie zodat ik de lijst kan aanvullen! Thomas Fondelli heeft een goed boek geschreven over Autisme en Eetproblemen. In het eerste deel gaat hij in op de mogelijke oorzaken van het probleem, zoals ik hierboven ook heb gedaan. In het tweede deel geeft hij tips en handvatten.

2. Maak het bord overzichtelijk – Autisme en Avondeten

Sommige kinderen (met autisme) vinden het prettig wanneer hun bord overzichtelijk is. Je hebt speciale borden met vakjes waar je het eten kunt verdelen in bijvoorbeeld, aardappels, vlees en groente. Of in vakjes als: opeetvakje, proefvakje, ruikvakje.

Ik kwam ook een ontzettend leuk bord tegen op de website van ‘De Leukste Lunch’ : Het Dinner-Winner bord!

Wat ook heel belangrijk is, voor kinderen in het algemeen, is dat ze succeservaringen opdoen tijdens het eten. Wanneer hun bord té vol ligt en ze ertegenop zien om te gaan eten, ervaren ze vaker dat ze falen. Het gebeurt vaker dat ouders eten opscheppen en dan na de strijd zeggen: “ok, de helft moet je opeten en de helft mag je laten liggen”. Het is dan verstandiger om al vanaf de start de helft op te scheppen en af te spreken dat dat in elk geval op moet. Als ze dan nog meer willen mag dat, dat is een extra succeservaring.

Op Facebook had een ouder ook een goede strategie: het kind krijgt een leeg bord waar elke keer een hapje op gelegd wordt. Als het hapje op is, krijgt het kind een nieuw hapje. Ook een leuk idee om uit te proberen!

3. Laat het kind meekoken – Autisme en Avondeten

Veel kinderen vinden het leuk om te helpen met koken. Door te zien wat er allemaal gebeurt tijdens het koken en wat er allemaal in het eten zit wordt het voor sommige kinderen makkelijker om het avondeten op te eten. Soms gaat het zelfs zo ver dat ze willen weten waar het vandaan komt, waar het groeit en hoe het wordt klaargemaakt voordat het in de supermarkt komt. Dat is een interessante ontdekkingstocht die je samen met je kind kan maken!

“En voor wat betreft avondeten…..sinds onze dochter kookles heeft durft ze te ruiken en te proeven en is eten leuk! Zie mijn blog hierover: Autichef-kookles” Mirjam van Schijndel

4. Maak een weekmenu – Autisme en Avondeten

Het is fijn voor alle kinderen om ruim van te voren te weten wat er die week gekookt wordt. Zelf vind je het waarschijnlijk ook fijn en daarom bedenk je wat jullie gaan eten en doe je boodschappen. Het kind weet in veel gevallen van niks en begint tegen het einde van de dag te vragen “Wat gaan we eten?”. Sommige kinderen met autisme hebben wat meer tijd nodig dan andere kinderen om alle informatie te verwerken. Wanneer deze informatie nog niet verwerkt is op het moment dat er verwacht wordt van het kind dat het gaat eten, bestaat er een grote kans dat er problemen ontstaan. Maak daarom, eventueel zelfs samen met het kind, een weekmenu. Laat het kind ook voor bijvoorbeeld twee dagen bepalen wat er op het menu staat. Zo is er genoeg tijd voor het kind om het menu en het voedsel te verwerken. Op het moment dat jullie gaan eten kan het kind zich daar op concentreren.

5. Laat alleen proeven als het kind dat wil – Autisme en Avondeten

Natuurlijk wil je graag dat het kind zo goed mogelijk eet en alle benodigde voedingsstoffen meer dan genoeg binnenkrijgt. Kids met autisme stellen je geduld op dit gebied soms op de proef, ze maken je bezorgd en je zit met je handen in het haar. Het effect is dat je alles uit de kast haalt om het kind te stimuleren om te eten. In de Facebook reacties kwam ik veel berichten tegen over bijvoorbeeld straffen en belonen, net zo lang blijven zitten tot het kind eet, perse moeten proeven etc.

Dwing je kind nooit iets te proeven, het levert strijd op, maar daarnaast is het ook een hele negatieve ervaring voor het kind waardoor het dat voedsel, die smaak, geur of vorm zal koppelen aan negatief. Het cirkeltje dat wordt opgeslagen is moeilijk weer uit het geheugen te krijgen. Het gevolg is dat je kind dat voedsel wat het perse moest proeven waarschijnlijk niet snel weer zal eten.

Proeven is goed en kan er natuurlijk ook voor zorgen dat het kind nieuwe dingen ontdekt. Laat die keuze altijd bij het kind! “Je mag proeven, maar het hoeft niet”. Negen van de tien keer zal het kind niet willen proeven, maar die ene keer dat hij/zij wel gaat proeven, is dan veel waardevoller dan alle keren dat het kind gedwongen iets geproefd heeft.

6. Denk na over de plek waar het kind gaat eten – Autisme en Avondeten

Natuurlijk willen we allemaal het liefst dat je kind netjes aan tafel eet en blijft zitten tot iedereen klaar is. Toch moet je jezelf afvragen of dat het belangrijkste is. Flexibiliteit vanuit de ouder / begeleider op dit gebied kan het eetmoment soepeler laten verlopen.

Voor sommige kinderen kan het fijn zijn als ze aan tafel een vaste plek hebben, zodat ze minder nieuwe prikkels ervaren tijdens het eten. Het eten zelf kan al voor veel prikkels zorgen, dus een vaste plek kan helpen om ruimte te creëren voor het verwerken van die prikkels.

Is aan tafel eten wel de meest ideale plek voor het kind? Misschien is het fijner om een plekje apart te hebben waar het kind de prikkels van gesprekken, eetgeluiden, geuren, muziek etc. niet nog naast het proeven en eten van zijn maaltijd hoeft te verwerken.

Werkt het wellicht om het kind wat afleiding te geven door hem bijvoorbeeld voor de tv te laten eten of door een luistersprookje aan te zetten tijdens het eten? Voor de een werkt het niet, voor de ander wel. De aandacht is minder gericht op het eten waardoor ze er eigenlijk minder prikkels door ervaren. De prikkels van bijvoorbeeld de TV nemen de plek in van de prikkels van het eten. Het klinkt in strijd met de tip om je kind zo weinig mogelijk andere prikkels te laten ervaren, maar het zijn verschillende opties, voor verschillende kinderen in verschillende situaties.

Moet het kind aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is? Natuurlijk zou dit netjes zijn en gezellig. Maar vaak is het blijven zitten als het kind al klaar is, of niet meer wilt eten tijd waarin het niets te doen heeft. Dat kan al snel uitmonden in een vervelende sfeer. Laat het kind af en toe even een ‘taakje’ uitvoeren zoals iets pakken uit de keuken, zodat het even kan lopen en ook een goed gevulde tijd heeft. Je kunt er ook voor kiezen het kind van tafel te laten gaan of iets te spelen aan tafel te geven. De druk van het zitten blijven kan ook een medeoorzaak zijn van het moeilijke eten.

7. Pureer en/of zeef het eten en drinken – Autisme en Avondeten

De structuur van het eten, de stukjes in het eten of verschillende smaken door elkaar kunnen voor het kind een blokkade zijn om te eten. Veel ouders worden erg creatief in het pureren en zeven van eten. Veel kinderen (met autisme) willen geen stukjes of velletjes in hun eten en drinken. Dit kan heel ver gaan: zo kan bijvoorbeeld een smoothie uit de blender alleen, nog niet genoeg zijn en moet het daarna nog door de zeef. Misschien vind je het onwennig om je kind van 10 of ouder gepureerd voedsel te geven, maar hier zal je als ouder overheen moeten stappen. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van je kind en het is toch mooi hoe flexibel en creatief dat kind jou dwingt te worden!

8. Geef het kind aanvullingen – Autisme en Avondeten

Natuurlijk is het belangrijk dat het kind vitamines en mineralen binnenkrijgt. Ben je bang dat het kind daar te weinig van binnenkrijgt? Koop dan vitaminesnoepjes of kauwtabletten die het kind kan opeten. Hieronder staan een aantal voorbeelden van leuke, lekkere vitaminesnoepjes. Dan weet je in elk geval zeker dat het de belangrijkste vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Het is niet ideaal, maar het helpt jou om wat geruster te zijn en het voorkomt hopelijk wat strijd.

9. Wees voorspelbaar – Autisme en Avondeten

Wees voor en tijdens het eten voorspelbaar over het eten. Het begint met het menu, zoals ik hierboven al beschreven had is het leuk en fijn voor het kind een weekmenu te maken. Ook tijdens het eten moet er duidelijkheid zijn over alles. Ik zet een paar vragen die het kind waarschijnlijk heeft even voor jullie op een rijtje:

  1. Wat eten we?
  2. Waar ga ik zitten?
  3. Wat moet ik eten?
  4. Hoeveel moet ik eten?
  5. Moet ik met mes en vork of mag ik met mijn handen eten?
  6. Hoelang moet ik aan tafel zitten?
  7. Mag ik spelen?
  8. Wat moet ik doen als ik niet meer wil?

Een tijdsafspraak met een klokje kan goed werken. Ik ben fan van een time-timer, waarop de kinderen precies kunnen zien hoelang ze nog moeten blijven zitten. Je kunt zelf instellen hoelang en de klok loopt dan af, de tijd die ze nog moeten is rood, dat maakt het heel duidelijk.

10. Dwing het kind niet en maak er wat gezelligs van! – Autisme en Avondeten

Op Facebook had ik zondag gevraagd ervaringen te delen en daar is door veel mensen op gereageerd. Wat mij opviel was, dat bijna iedereen aangaf de ‘strijd’ te hebben opgegeven. Daaruit blijkt dat er eerst wel een strijd was, wat ook logisch is. Je maakt je druk om het feit dat je kind slecht eet en probeert alles uit, om ervoor te zorgen dat het zo goed, veel en gevarieerd mogelijk eet. Toch werkt druk averechts, want naast het feit dat het kind er al moeite mee heeft dat het voedsel zoveel prikkels met zich mee brengt, wordt de sfeer er ook niet beter op. Dat brengt meer spanning en prikkels met zich mee waardoor het kind misschien wel nog minder of slechter gaat eten.

Mijn laatste en belangrijkste tip is dan ook: Maak geen strijd van eten, zorg voor een gezellige sfeer en laat het kind eten wat het wil. Uit de reacties kwam naar voren dat bij de meeste gezinnen die het zo aanpakten, uiteindelijk ook beter gegeten werd door de kinderen.

“Bij ons was het avondeten een drama, vanaf zijn tweede jaar is onze zoon steeds minder gaan eten en at met tweeëneenhalf jaar alleen nog maar kale pasta en pannenkoeken. We hebben echt alles geprobeerd om hem aan het eten te krijgen. Straffen, belonen, net zo lang laten zitten tot hij ging eten, maar alles zonder resultaat. We hebben het eten daarom maar losgelaten. Nu is hij zeven en gaat langzaam uit zichzelf dingen proeven, hij vindt ze dan meestal nog niet lekker, maar hij proeft wel! Wij prijzen hem daar dan enorm mee. Ik hoop dat hij in de toekomst gevarieerder gaat eten”

WELKE OPLOSSINGEN HEBBEN JULLIE ALLEMAAL AL BEDACHT? WAT WERKT WEL EN WAT WERKT NIET? LAAT HET WETEN IN EEN REACTIE ONDER DIT BERICHT!

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Maak hier direct een afspraak of kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

[bookly-form category_id=”0″ service_id=”1″ staff_member_id=”1″ hide=”categories”]

Vond je dit artikel interessant? Dan heb je zeker ook iets aan onderstaande artikelen uit de serie ‘Autisme & …’

Autisme en Jarig zijn
Autisme en Pubertijd
Autisme en Boosheid
Autisme en Vrije Tijd
Autisme en Inlevingsvermogen
Autisme en Hypogevoeligheid
Autisme en Taal

Jonneke KoekhovenAutisme en Avondeten

24 comments

Join the conversation
  • frans - 12 juli 2015 reply

    Leuk tips . alleen waar ik vooral last van heb dat ik tegelijk moet eten met iemand als ik naast iemand zit of in de zelfde ruimte en een ander zit te eten zonder dat ik zit te eten kan ik absoluut niet tegen.

    gr frans

    Jonneke Koekhoven - 12 juli 2015 reply

    Bedankt voor je reactie Frans! Waarschijnlijk brengen de bewegingen of geluiden te veel informatie en prikkels met zich mee. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd mogelijk is om afgezonderd te eten. Je kunt het natuurlijk altijd aangeven dat je er last van hebt en dat je liever even een rondje loopt of ergens anders eet.

  • priscilla - 12 juli 2015 reply

    Hele goede tips kunnen we weer wat van proberen. Heb nog twee vragen mijn beide kinderen met autisme eten alles met hun handen en gebruiken hun bestek om naast hun bord op tafel alles te snijden. Blijven elke avond herhalen wat de bedoeling is van bestek en dat je snijd op je bord. Heb jij nog tips

    priscilla

    Jonneke Koekhoven - 12 juli 2015 reply

    Hoi Priscilla, om een oplossing te bedenken is het zoals tip 1 zegt, belangrijk erachter te komen waar het probleem vandaan komt. Zou het kunnen dat het geluid van snijden op het bord te sterk of onprettig is? Probeer eens een houten bord of snijplankje. Een goede tip van Greet ook om ze een apart snijbord en een apart eetbord te geven. Succes en ik hoor graag hoe het gaat!

    priscilla - 15 november 2015 reply

    De kids hebben nu een vijfvaks bord en ik snijalles vooraf. Bij mijn dochter werkte dit meteen. Bij mijn zoon niet en die heeft een beloningssysteem want hij wil absoluut aan tafel erbuj zitten maar ging niet eten. Nu met belongssysteem gaat het echt top.

    Jonneke Koekhoven - 13 januari 2016 reply

    Hoi Priscilla, wat leuk om te lezen! Zo zie je maar dat voor elk kind weer een andere aanpak kan werken,. Het is soms even zoeken, maar het resultaat kan dan verbluffend zijn! Top!

  • greet - 12 juli 2015 reply

    Priscilla, kan je er een bordje of zelfs snijplankje naast zetten waar ze op mogen snijden? Het lijkt erop of het ene bord om van te eten is. (hoe oud zijn de kinderen?)

    Groet,Greet

  • priscilla - 13 juli 2015 reply

    Hoi

    ik ga deze tips eens uitproberen. De kids zijn 7 en 9.

    Priscilla

  • Hennie derksen - 16 juli 2015 reply

    Onze dochter Lisanne lust geen groente , ze at hierdoor heel eenzijdig . Sinds een paar weken kook soep voor haar . Ik maak voor haar groente soep en pompoensoep , met alleen maar verse groenten , zoals :wortel, courgette , prei , uien , knoflook , bloemkool , sperzieboontjes, maak van soepvlees een bouillon , eerst degroente snijden en even bakken en dan kruidenbouillonblokjes erbij water en de bouillon , een half uurtje koken als de soep gaar is met een staafmixer pureren , Lisanne smult ervan en ik heb een goed gevoel dat ze nu toch vitamines binnen krijg .Als laatste tip maak een grote hoeveelheid en vries het in porties in , niet ontdooien in de magnetron . H. Derksen .

    Jonneke Koekhoven - 19 juli 2015 reply

    Hoi Hennie, goede tip voor andere ouders! Pureren kan wonderen doen. In sommige gevallen gaat het vooral om de substantie en niet eens om de smaak. Het lijkt me een lekkere soep!

  • Sabrina - 21 juli 2015 reply

    Onze zoon wilde ook geen nieuwe dingen proberen. We hebben met hem een afspraak gemaakt dat ik altijd kijk hoe hij iets proeft, en als hij het dan niet lust, hoeft hij het niet verder op te eten. Hij beseft intussen wel (5 jaar is hij) dat hij niet onder het proeven uitkomt. Soms blijft hij langer hangen, maar hier is de regel: als iedereen die aan tafel zit, gedaan heeft met eten, wordt de tafel afgeruimd en gaan alle etensresten naar de kippen. Heb het 1 keer toegepast, sindsdien komt hij steeds aan tafel voor iedereen gedaan heeft.

  • Rowena - 2 augustus 2015 reply

    Ook mijn meisje is een moeilijke eter ze is 5 en link eten aan bepaalde plekken/personen

    Ook wilt ze een bepaalde tijd iedere x het zelfde bijv alleen maar macaroni en dan ineens lust ze het niet en dan duurt het even en dan komt er iets anders voor terug

    Ook proeven doet ze niet ,maar naar een paar keer ons het hebben zien eten wilt ze het wel proeven , meestal vind ze het vies maar krijg dan wel dikke duim voor het proeven

  • saskia - 12 augustus 2015 reply

    Mijn dochter van bijna 5j smijt eerst met haar eten voor ze eraan begint …. Niet leuk ?… Eet ook met haar handjes. Al vanalles geprobeerd niks helpt

    greet - 13 augustus 2015 reply

    Ook ik, volwassene, eet soms dagen of weken hetzelfde. Dan ben ik overprikkeld en alleen dat eten verdraag ik dan.
    Het heeft dan niet veel met lusten te maken, maar met minder prikkels in de mond.
    Dan verdraag ik het geluid van sla kauwen niet, of de meelbal die brood wordt in mijn mond. Yoghurt gaat vaak lang goed. Spinazie ook. Niet kauwen, makkelijk weg te slikken, geen extreme smaken maar een wel bekende smaak.

    Misschien helpt die uitleg voor een moeder die nu worstelt met een moeilijk etend kind.

    Groet,Greet

  • Lizanne Hennessey - 20 december 2015 reply

    Hele interessante tips! We gaan hiermee aan de slag, alleen vraag ik me af of er andere zijn die broers en zussen ook aan tafel hebben? Mijn dochter (9) voelt al snel dat haar broertje speciaal behandeld wordt. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
    – Lizanne

    Jonneke Koekhoven - 13 januari 2016 reply

    Beste Lizanne, bedankt voor jouw vraag over broertjes en zusjes. Het is en blijft altijd een lastige situatie met broertjes en zusjes. Ieder kind heeft zijn eigen aanpak nodig en voor kinderen is dit soms moeilijk te begrijpen, maar je kunt het ze wel uitleggen. Het is vooral belangrijk dat het niet genegeerd wordt, het is namelijk een feit dat kinderen met autisme vaak andere regels hebben thuis. Vind je het leuk om hier eens over te brainstormen samen? Via online coaching kan ik je wat tips en voorbeelden geven. Als je daar een afspraak voor wilt maken mag je me mailen via koekie.info@gmail.com

  • seetekstLinda - 26 december 2015 reply

    Onze dochter eet momenteel niet omdat ze bang is om over te geven… Heel moeilijk! Ochtend en middag gaat goed, avondeten al zo’n rie weken bijna niet 🙁 nu proberen of ze elke dag een hapje meer wil eten. Anders professionele hulp.

    Jonneke Koekhoven - 13 januari 2016 reply

    Beste Linda, wat vervelend en wat een zorgen zal dat opleveren voor jullie. Probeer echter positief te blijven. Helaas weet ik te weinig van deze gevoelige situatie af om daar een goede tip voor te kunnen geven. Het gedrag kan namelijk veel verschillende oorzaken hebben. Hoe gaat het nu met haar? Je kunt me altijd contacten voor online coaching via koekie.info@gmail.com.

  • Rianne - 24 mei 2016 reply

    Mijn zoon is inmiddels bijna 10. Hij eet erg eenzijdig. Nu hij ouder wordt, gaat hij steeds vaker zeggen dat hij iets niet lust. Het valt op dat het om stukjes in het eten gaat. Bijvoorbeeld de jus. Dit kwam eerder nooit voor en sinds 3 weken begint hij daar weer over. Als ik komkommer of tomaatjes bij hem neer zet, dan zijn die zo op. Ik wil hem graag aanvulling geven op zijn voeding, maar aangezien hij niet van zoet houdt, zijn de kauwtabletten echt geen optie. Hij zit onder zijn gewicht. Ik heb hem mee laten koken, gehoopt dat hij dat dan eet, maar dat is niet gelukt. Voorzichtig iets laten proeven. Dan raakt hij het amper aan en zegt dat hij het niet lust. Graag advies….

  • Kristel - 22 september 2016 reply

    Mijn zoon (9 jaar) is een redelijk goede eter. Hij lust geen gefrituurde dingen, bruisende dranken en alles moet gemengd zijn ( ovenschotels dus, zelfs bij 30graden!)
    Ons probleem was dat hij moeilijk deed ( verzieken sfeer en vooral naar zus toe) aan tafel als het niet “lekker” (zijn lievelingseten:pasta) is. Bij hem is het lekker of vies, niks tussenin.
    Op de duur gaf dit enorm veel stress aan tafel. De psychologe gaf de tip om na een dag “vies” eten, pasta te geven. Hij mag zeggen dat hij het vies vindt ( doet dit in geuren en kleuren, met nodige gegrom), maar na bevestiging van ons houdt het op. Deze tip werkt bij onze zoon fantastisch. Hij kan zijn ongenoegen uiten, weet dat de dag erna zijn lievelingseten komt, dus helpt echt voor hem. Ondertussen hangt hier ook een weekmenu op. En de vrijdag ( meest stresserende dag) is het altijd pasta!
    Heb gemerkt dat het betert met ouder worden (bijna 11 jaar) geeft nu zelf suggesties… Geeft soms rare combinaties, maar hij eet het op!
    Greets, Kristel

  • Corien - 18 november 2016 reply

    Gebruik op je iPad of iPhone de ‘time-timer app’, scheelt je een boel geld èn heeft, in geval van meerdere kids, verschillende kleuren/alarmgeluiden ??

  • alina koot - 28 november 2016 reply

    mijn zoon is 10 jaar, als we brood eten propt die veel brood in zijn mond…. en staat het heel onsmakelijk voor de andere we hebben thuisbegeleiding en zijn aan het leren om zijn mond eerst leeg te eten en dan het volgende hapje… brood door midden te snijden in tweeen geven .. of met mes en vork …

    . hoe doen jullie dat, heeft iemand anders nog tips?

  • An - 4 januari 2017 reply

    Goede tip van de timetimer-app.
    Bij ons veel strijd om aan tafel te eten. Dan laat je haar toch op de bank eten, zou je zeggen . Dit geeft inderdaad minder problemen. Maar andere kind en wij hechten toch wel aan het feit dat aan tafel eten een goede gewoonte is. En sommige omgangsvormen toch gewoon moeten kunnen.
    Op de bank voor de TV zit onze dochter het liefst compleet met tablet op schoot. Ook tijdens het eten.
    Aan tafel moet ik ieder hapje erin praten of zelfs voeren. Ook als dochter op de bank zit moet ik herhaaldelijk aansporen om te eten.
    Lust ook steeds minder. Het liefst de 3 P’s: Patat, pannenkoeken en pizza.
    Vitaminesnoepjes zijn vies!
    Dochter is 9 jaar.
    Fijn om dit blog te lezen, veel herkenning.

  • Esmeralda - 3 april 2017 reply

    Hoi. Onze zoon eet bijna alles. En de tempo waarop. Het is hap slik weg. En melk drinken. Blijf hij doorgaan. Tot ik zeg dat t klaar is. Hij kan ook het glas niet op tafel zetten en straks weer een slokje nemen. Hij schenk in…. en klok klok klok leeg…. schenk in. Klok klok klok leeg. Ik heb 1x de kat uit de boom gekeken. Maar dan drink hij 2 liter melk achter elkaar op. Zit geen rem op.
    Soms eet hij 5 boterhammen en 1 liter melk.
    Mijn man zegt dan…. doe maar rustig aan….. we pakken het niet af.
    Zijn er ook ouders die dit herkennen?
    Gr Esmeralda

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding