boy-694763_1280.jpg

Het busje komt zo? Blog over leerlingenvervoer

Blog over leerlingenvervoer: een moeder schrijft over haar ervaring.

‘Het is aan zijn trouwe chauffeur te danken dat hij thuis komt.’

In mijn dagelijks leven ben ik moeder, echtgenote en verpleegkundige in de psychiatrie. Mijn man en ik hebben 3 gezellige koters. Ze zijn 8, 6 en bijna 4. Onze oudste heeft ASS en ADHD. We zijn gek met hen allemaal, maar hebben (uiteraard) ook onze zorgen. Het leven is nooit saai met ons stelletje rakkers!

 

Het busje komt zo – spanning

Najaar 2017. Voor het raam sta ik te kijken. Komt hij er al aan? Ik kijk op de klok: 13.10u. Het wordt nu toch wel tijd. De beide andere kinderen zijn al lang thuis, de boterham is al gesmeerd. Om 12.30u is de school uit. Normaal gesproken wel voor 13.00u dat hij thuis is. Vreemd. Ik dacht dat het nu toch wel ‘klaar’ was…

 

Boekentip:

 

Speciaal onderwijs

Onze oudste zoon, nu 8 jaar, gaat naar het speciaal basisonderwijs. Dat betekent dat hij elke dag naar en van school gaat met het busje. Zelf elke dag op en neer rijden is niet haalbaar, ik heb niet altijd een auto tot mijn beschikking. En daarnaast moeten de beide andere kinderen naar de school op het dorp gebracht worden. Het is mooi dat daar het leerlingenvervoer voor is ingesteld. Ouders kunnen en mogen daar gebruik van maken als hun kind bijvoorbeeld niet naar regulier onderwijs kan. De gemeente draagt daar dan zorg voor. We zijn blij dat de mogelijkheid er is. De gemeente zoekt daarvoor een partij die dit uiteraard voor een mooie prijs kan regelen. Op zich prima, ware het niet dat de partij die ingehuurd is er een potje van maakt…

 

Leerlingenvervoer

Vanaf het begin van het schooljaar loopt het leerlingenvervoer al niet goed. Pas op de zondagavond voordat de school weer begint, horen we iets van de chauffeur van het busje. Diezelfde avond heeft hij ook pas zijn route gekregen. En dus komt er maandagochtend een onbekende chauffeur om onze jongen op te halen. Al snel blijkt er van de schooltijden die de chauffeur doorgekregen heeft niets te kloppen. We bellen verschillende keren met de organisatie die hier zorg voor moet dragen, maar we staan steeds lang in de wacht. We zijn zeker niet de enigen die te maken hebben met fouten… De vrijdag stond zelfs helemaal niet in het systeem. Na veel gedoe, bellen met de organisatie en bellen met de gemeente lijkt het weer enigszins te kloppen.

 

IJdele hoop

Tot deze vrijdag. Ik word gebeld door school: onze zoon staat nog op school. Dit kun je niet menen!! Ondertussen neemt de secretaresse al contact op met de vervoerder. Ik bel ook. Ik wil graag duidelijkheid. Uiteraard weer met wachttijd. Na ruim een kwartier hoor ik wederom van school: busje is onderweg naar school. Dat is fijn! Maar helaas, te vroeg gejuicht. Busje komt niet. Onze jongen is verdrietig. Na verschillende keren bellen door school en ons gaat onze zoon om 14.45u mee in het busje. En wat blijkt: het is aan zijn trouwe chauffeur te danken dat hij thuis komt. Want hij zag hem staan en dacht: dat klopt niet! Kom maar mee, ik breng je thuis (nb, het was de chauffeur die hem de andere dagen brengt en haalt van/naar school).

Om 15.15u is hij dan éindelijk thuis. Moe en hongerig. En verdrietig. Hij wilde op school niets eten. Ik geef hem gauw zijn boterham. En de medicatie die hij nog moest hebben.

Hij is helemaal van de leg. Met dit soort dingen kan hij slecht omgaan. En de vervoerder? Die snapt er niets van. Niet van de fouten die er gemaakt zijn, en niet wat voor gevolgen dat heeft voor zo’n kwetsbare jongen van 8. Hij moet weer het vertrouwen krijgen dat hij niet weer op school blijft staan…

Ook nu moet hij vertrouwen weer krijgen. En wij ook. Dezelfde organisatie is ook dit schooljaar belast met het leerlingenvervoer hier in de gemeente. Als dat maar goed komt.

 

Tips

Maakt jouw kind ook gebruik van ‘het busje’ (leerlingenvervoer)? Dan heb ik hier een paar tips:

  • Zorg dat je het telefoonnummer hebt van de chauffeur zodat je snel afspraken kunt maken;
  • Houd de lijntjes kort met school en de gemeente zodat indien nodig je direct actie kunt ondernemen;
  • Schroom niet om een officiële klacht in te dienen bij problemen. Hier móeten zij wat mee doen. En je hebt het zwart-op-wit.

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Maak hier direct een afspraak. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingHet busje komt zo? Blog over leerlingenvervoer

3 comments

Join the conversation
  • Ina - 14 september 2019 reply

    Daar ik het zelf heb mee gemaakt en nog.
    Heb ik nog een tip .
    Als i kind onder behandeling van kinderarts,
    Psychiater,
    Vraag die om een brief waar instaat wat uw kind wel en niet kan en waar rekening mee gehouden moet worden gehouden.
    Deze afgeven bij bus vervoer en de gemeente .
    Dan moeten ze er rekening mee houden .

  • Hanna - 5 september 2018 reply

    Belachelijk zeg. Ze moeten hier juist heel precies mee omgaan! Hoe moeilijk is het…
    PS Er staan aardig wat foutjes in je tekst, misschien even nalezen?

    Jonneke Koekhoven - 6 september 2018 reply

    Dankjewel Hanna! Doorgelezen en aangepast 😀

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding