Stokbrood.jpg

Autisme en taal: 55 fantastische ingezonden voorbeelden van ‘Taal letterlijk nemen’.

Wanneer je te maken hebt met autisme komt het je vast bekend voor: taal letterlijk nemen. Voor leerkrachten, ouders, begeleiders, familieleden en alle andere betrokkenen is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat kinderen met autisme taal vaak letterlijk nemen. Sarcasme, ironie, gezegdes, uitdrukkingen en grapjes zijn vaak erg lastig voor deze kids! In het blog over taal staat hier duidelijke uitleg over!

TAAL LETTERLIJK NEMEN

Situaties waarin het kind de taal niet goed begrijpt kan leiden tot, voor het kind, moeilijke situaties. Toch leidt dit ook wel ons tot aandoenlijke reacties en situaties. Op de vraag of jullie als volgers voorbeelden konden inzenden van taal letterlijk nemen werd massaal gereageerd! In dit blogje staan de allerleukste voorbeelden van taal letterlijk nemen! Iedereen ontzettend bedankt voor de enthousiaste reacties!

 

55 “HALFBROERTJE”

De moeder van een meisje op school is zwanger van een jongetje. Het meisje krijgt een broertje. Eigenlijk een halfbroertje. Waarop mijn zoon (7) grote ogen krijgt en vol ongeloof en deels afschuw zijn versie van halfbroertje laat horen. “Is dat jongetje dan zo door de helft?” Gebarend van zijn schedeldak, keurig tussen de ogen door, over de neus heen naar beneden. “Laten we hopen dat ze dan de linkerhelft krijgen met het hart erin, of de bovenste helft!”. Toch maar even uitgelegd dat een halfbroertje niet een half broertje is, maar betekent dat ze (in dit geval) dezelfde mama hebben, maar een andere papa. Diane Kiel

 

54 “HET LIGT VOOR JE NEUS”

Het is al een tijdje terug mijn dochter was een net drie jaar, mijn zoon net geboren en ik lag met een ontsteking in mijn bekken plat op bed en kon niks. Mijn dochter stond aan het voeten eind en daar lag ook iets wat ik nodig had. Ik vroeg haar om het te pakken, maar ze kon het niet vinden. Ik zei tegen haar “Het ligt voor je neus”. Haar beide handjes maakten gelijk grijp bewegingen voor haar neus om het te pakken. Ik moest er erg om lachen! Catharina

 

53 “HET KWARTJE IS GEVALLEN”

Dochter Zara 9 jaar! Na vele keren iets uitgelegd te hebben zeg ik tegen haar: “Eindelijk het kwartje is gevallen!”. Zara zoekt driftig naar een kwartje onder haar bed. Mama begint te lachen, Zara zegt “Wat valt er nu te lachen? Ik vind geen kwartje!”. Astrid Conings

 

52 “ONTWRICHTE DUIM”

Onze dochter had ook een goeie: toen ik tegen vrienden zei dat haar broer niet mocht zwemmen door ontwrichte duim antwoorde ze heel leuk: “Dan moet hij maar blijven drijven he?” Wendy




 

51 “WAAR DOET HET PIJN?”

Zoon Wes (6) komt huilend binnen rennen en zijn rechter arm hangt er een beetje raar bij. Aangezien hij zijn favoriete knuffelkonijn met zijn ‘verkeerde’ hand (links) aanpakt (hij laat zich door mij niet troosten, maar zijn konijn neemt gelukkig mijn taak over) besluit ik naar het ziekenhuis te rijden. Op de vraag van de zuster WAAR het pijn doet antwoord Wes “nou, in de speeltuin, thuis, onderweg in de auto en hier bij de dokter”. Dit antwoord hadden we niet verwacht en de dokter en ik schieten in de lach. Ik leg haar uit dat Wes autisme heeft en ze iets specifieker moet zijn. Het hele onderzoek gaat wel meteen in een sneltreinvaart. Wes hoeft niet naar de drukke wachtkamer terug om te wachten op foto’s En de dokter wacht eerst de foto’s af voordat ze hem extra pijn doet met drukken en trekken aan zijn pols. Met een mooi blauw gips verlaten we het ziekenhuis. Brenda Oliver

 

50 “DOOD”

Mijn buurvrouw was mij aan het vertellen dat ze in de winkel er heel veel van hadden en benoemde dat door te zeggen “daar gooien ze je er dood mee” waarop mijn dochter toen zei” daar ga ik niet meer heen want ik wil niet dood”. Inge Stoot

 

49 “KLEINERE KLASSEN”

Kind overgeplaatst op SBO school. Voordelen opgenoemd. “…en de klassen zijn veel en veel kleiner!” Dat zat hem onverklaarbaar dwars. Kwam hij na zijn eerste dag opgelucht naar me toe. “Mummy, je had het fout, de klassen zijn even groot als de vorige school maar er zijn veel minder kinderen!!!” Ruth van Doesburg 

 

48 “ZITTEN ZE GOED?”

Mijn jongste trekt standaard zijn schoenen verkeerd om aan. Waarschijnlijk om “druk” te voelen. Te kleine schoenen vind hij heerlijk maar toch moet hij weleens nieuwe. In de schoenenwinkel worden we geholpen door een lieve dame. Het is altijd best spannend (lees een uitdaging) om goede schoenen te vinden die geen randjes en gedoetjes hebben en er is meestal een verkoper die tegen je praat en aan je voeten/schoenen zit. Als we een leuk paar hebben gevonden en Niek (4) de winkel is doorgerend op zijn stappers vraagt de verkoopster of de schoenen goed ZITTEN. En ja hoor met een plof laat hij zich op zijn billen op de grond vallen en roept, “Ja ze ZITTEN goed” Brenda Oliver

 

47 “PAARSE SCHOENEN”

paarse schoenMijn zoontje van zes heeft ASS en was op een feestje met een springkussen. Op het springkussen stond een groot pictogram met “verboden voor schoenen”. Alle kindjes deden netjes kun schoenen uit behalve mijn zoontje. Toen ik vroeg waarom hij met zijn schoenen aan op het springkussen stond, was zijn antwoord simpel: Op het pictogram stonden paarse schoenen, en hij had helemaal geen paarse, maar zwarte schoenen aan. Daar moest ik toch weer erg om lachen. Amy de Haar-Holleman

 

46 “SCHOENEN AAN”

Na het sporten; “Schoenen aan dan kunnen we naar huis.” Komt hij kleedkamer uit met schoenen aan en sokken in zijn handen. Ik zeg “ja hallo je moet je sokken aan!” Hij weer terug kleedkamer in. Komt ie op zijn sokken naar buiten, schoenen in de hand. “Sahammmmm; doe nou ook je schoenen aan!!” “Oh, moet het beide?? Dát zei je niet!!!” Rachel Takken

 

45 “STAAT ER NOG 7-UP?”

TANTE: “Zara staat er nog 7-Up voor mij?”
ZARA: “Ja, die staat hier!”
Even later, geeft ze de fles nog niet aan tante….
TANTE: “Mag ik de 7-Up van jou Zara?”
ZARA: “Ja hier heb je de fles!”.
Iedereen begint te lachen.
ZARA: Boos “Waarom lachen jullie nu!!!”
Astrid Conings

 

KLIK OM DOOR TE GAAN NAAR DE REST VAN DE VOORBEELDEN!




Jonneke KoekhovenAutisme en taal: 55 fantastische ingezonden voorbeelden van ‘Taal letterlijk nemen’.

18 comments

Join the conversation
  • Yvonne - 10 juni 2017 reply

    Dochter van 13 met pddnos mag een nieuwe bikini bestellen via een postorderbedrijf. Samen plaatsen we de bestelling en krijgen daar een bevestiging van. Ze was zo blij!! En vraagt wanneer de bikini binnenkomt. Ik zeg “ik denk deze week nog wel”. “Hhmppff….” was haar antwoord. Zo van geloof je het zelf. Ik wilde gaan uitleggen dat ik denk dat de bikini woensdag of donderdag binnen zal komen en weer reageerde ze vol ongeloof. Daarop vroeg ik haar “hoe lang duurt de week nog volgens jou?” Ze draait zich om naar de klok, kijkt even en zegt resoluut “4 uur en 3 minuten”. Het was zondagavond 19.57 uur.

  • Tamara - 16 juli 2017 reply

    Wij lagen op zaterdagochtend nog heerlijk met zijn alle in ons grote bed en ik lag met mijn zoon van 3 te knuffelen. Zeg ik tegen hem “ik hou van jou” krijg ik terug “ik hou van snoepjes” de dag ervoor had hij Sint Maarten gelopen.

    Jonneke Koekhoven - 23 juli 2017 reply

    😀 Heerlijk waar kinderen mee kunnen komen!

  • Jolanda - 17 augustus 2017 reply

    ik heb er veel! Dochter pdd-nos (nu 23) Zoon klassiek autisme (nu 17)

    aan de ontbijtafel. Op tafel staat er een ander merk margarine, vraagt dochterlief opeens, “mama, is deze margarine ook lief voor de plantjes?” plantaardige margarine…

    Ik wil mijn auto parkeren. Ik zie een lelijke eend en denk dat die mijnheer op “mijn plekje” wil parkeren en kijk om mij heen en mopper.. “waar is die vent met die eend”
    Als ik met dochter uitgestapt ben wil ik naar het winkelcentrum. Dochter staat echter om zich heen te kijken.. en wil niet mee. Ik vraag kom je nou? Nee mama, ik wil die vent met die eend zien!
    Zij dacht dat iemand een eend aan een riempje aan t uitlaten was.

    Zoonlief staat bij oma in de tuin ziet oma op het balkonnetje was op hangen.. “Héé oma! Jij hebt een bovenbuiten!”

  • cindy - 17 augustus 2017 reply

    mijn zoon vroeg hoeveel minuten het nog zou duren, ik zei nog een kwartiertje, het was even stil en hij vroeg nog eens hoeveel minuten, toen besefte ik dat ik echt de minuten moest opnoemen.

  • angeliqueserlierAngelique - 18 augustus 2017 reply

    M’n man was laatst chagrijnig, omdat hij 1 verkeerde schroef in het nieuwe bureau had gedraaid. Deze was door het bureau heen gegaan. Dus ik zeg zo tegen mijn man: ” Je kan er wel chagrijnig om blijven maar we kunnen het toch niet terug draaien. Waarop m’n zoontje zegt: Jawel mama, papa heeft het schroefje wel teruggedraaid. Knap he!

  • H. Sandra - 19 augustus 2017 reply

    toen onze zoon een jaar of 8 was reden we eens voorbij een ‘watertoren’ en dat zeiden we ook tegen hem… waarop hij heel hard begon te lachen… ‘een toren van water… dat kan toch niet’ zei hij toen 😀

    zinnen zoals ‘stap eens op de bus’ en ‘op uw kamer’ … hilarisch want ge stapt niet ‘op’ maar ‘in’ de bus en iets ligt niet ‘op’ de kamer maar ‘in’ de kamer

    ondertussen is hij 21 maar nog kan hij het niet laten als ik vraag om de tafel te zetten te antw ‘die staat er al’ 🙂

  • Piet - 17 oktober 2017 reply

    Vroeger op school had ik een keer iets gedaan wat kennelijk niet mocht, waarop de lerares zei: Dat wil ik niet meer zien. Met als gevolg dat ik een paar uur later datzelfde nog eens deed toen ze met haar rug naar de klas stond. “Wat heb ik net gezegd??” klonk het boos, waarop ik antwoordde: “Maar U hebt toch ook niet GEZIEN dat ik dat deed?” Ik dacht echt dat ik dat wel mocht doen, zolang ze het maar niet zag. Ik heb nooit begrepen en zal ook nooit begrijpen waarom mensen iedere keer weer tegen mij moeten zeggen, “Nee ik BEDOELDE eigenlijk dat. Een ander voorbeeld was toen ik als kind iemand moest beschrijven en ze vroegen welke kleding iemand droeg, waarop ik antwoordde van “geen” Wat?? was het antwoord liep hij bloot??? ik: Nee natuurlijk niet, Lerares: Welke kleren droeg hij dan vroeg ze nogmaals, waarop ik weer zei van “niets”. Dat ging zo een tijdje door tot er iemand anders de vraag anders stelde en ik keurig antwoordde. Het woord “dragen” betekent bij mij namelijk maar 1 ding, en dat is bij mij hetzelfde als “meesjouwen”

  • freya - 29 november 2017 reply

    Wij zaten in de auto en het begon te regenen. Ik zei”kijk is of er een paraplu vanachter ligt, het begint te motregenen” Mijn zoon (7jaar) hélemaal in paniek “Nee !!! Ik blijf in de auto hoor… Ik wil helemaal geen slaag krijgen !!!” (motten is in de kempen een synoniem voor slaan) 😂

  • Freya Vissers - 29 november 2017 reply

    Wij zaten in de auto en het begon te regenen. Ik vroeg “kijk eens of er vanachter een paraplu ligt? Het begint te motregenen” Onze zoon (7) helemaal totaal in paniek “Nee!!! Ik wil geen slaag! Ik blijf wel in de auto zitten.” 😂 Dan moet je dus serieus blijven… (motten is in de kempen een synoniem voor slaan)

  • Piet - 17 januari 2018 reply

    Hier iets wat een jaar of 40 geleden is gebeurd. Toen ik op mijn 18e van school kwam en begon te werken bij een productie bedrijf, moest ik naar een arts, voor een medische keuring, kennelijk was dat verplicht voor iedereen die begint met werken. Bij het begin van die keuring vertelde zijn assistente, die de keuring deed: Kleed U zich maar uit, uw onderbroek mag U aanhouden. Na diverse tests, zoals lengte, gewicht bloed druk etc etc. en een aantal vragen zei ze; Zo dat was alles, alleen HIER in dit flesje een keertje plassen, dat onderzoeken we ook op enkele dingen. En dus deed ik zonder enige schroom terplekke hetgeen zij van me verlangde. Dit was mijn allereerste medische onderzoek, dus ik had geen enkel idee dat ik dit niet ter plekke moest doen, zo vlak voor haar. Dit drong pas tot me door toen mijn moeder later vroeg van; En hoe was het daar bij die keuring gegaan. Waarop ik antwoorde: Zij vroeg toch om HIER in dat flesje te plassen ??

  • Mariëlle - 6 juni 2018 reply

    Ik was ooit boos en zei: je kan het dak op.
    Zoonlief was direct in paniek en ik kon me wel voor het hoofd slaan.
    Ook vroeg ik hem ooit waar hij zich pijn had gedaan. Hij liet mij de plek zien waar het gebeurd was.

  • Sofie - 7 juni 2018 reply

    Papa zei zonder verdere uitleg: ‘Meisjes plagen is om liefde vragen’. De dag erna komt mijn zoon van school en hij zei ‘ik heb de hele dag 1 meisje geplaagd vandaag. Ze liep constant weg van mij. Ze snapt het niet, hé!’

  • Kees - 18 juli 2018 reply

    Hier iets wat in mijn familie is gebeurd. Een jongen had voor zijn 11e verjaardag van diverse familie leden wat geld gekregen, met de mededeling erbij: “Koop hier maar iets voor wat je leuk vindt” Echter op het einde van de dag had hij in totaal E 40,- bij elkaar. Zijn moeder echter die dacht: Wel handig zoveel kleingeld voor in de winkel, ik wissel dat om voor 2 biljetten van E 20,- . Echter hij schreeuwde moord en brand dat zijn moeder ZIJN geld had afgepakt. (Hij kent de waarde van de biltetten goed en kan ook erg goed rekenen) Hij wilde ook niet luisteren naar zijn moeder die vertelde van : Dat is toch evenveel geld waard. gelukkig herkende ik de reden hiervan maar al te goed uit mijn eigen jeugd van mezelf. Ik ging even apart praten met zijn moeder en vertelde haar dat die dingen die hij wil gaan kopen perse gekocht moeten worden met DIE biljetten die hij had gekregen. Immers dan pas klopt het verhaaltje. Zijn moeder keek mij wantrouwend aan van: Wat maakt dat nou weer uit. Waarop ik zei: Probeer maar eens, geef hem “zijn” biljetten maar eens terug. En wis en waarachtig, Hij bedaarde op slag. Ik adviseerde haar dan ook om het hier eens met de huisarts van haar zoon over te hebben. Een paar maanden later belde zij mij om mij te bedanken en dat de artsen mede door mijn tip autisme bij hem vastgesteld hebben. en dat nu meerdere dingen van zijn gedrag uit het verleden verklaard werden.

    Jonneke Koekhoven - 18 juli 2018 reply

    Mooi verhaal Kees, bedankt voor het delen!

  • Jeannette - 24 september 2018 reply

    Hi, ik ben moeder van een zoon van bijna 20 met autisme en heb zelf autisme. Ik zie jullie poster op Facebook en het is het “feest” der herkenning. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk..gaan deze symptomen over, in hoeverre is het aan pubertijd te wijten en in hoeverre kunnen we hopen op enige vorm van zelfstandigheid? We zijn eigenlijk de wanhoop nabij

    Jonneke Koekhoven - 25 september 2018 reply

    Hoi Jeannette, bedankt voor je bericht. Deze week zijn we gestart met een online cursus over autisme en de pubertijd waarin deze vraag beantwoord wordt. De cursus zal in april 2019 herhaald worden. Als je nog mee wil doen mag je een mail sturen naar jonneke@symptomen-autisme.nl voor alle informatie.

  • Pietertje - 12 oktober 2018 reply

    Eigenlijk heb ik een vraag waarop het mij nooit gelukt is om antwoord op te vinden, ook niet op internet.
    Vroeger op de lagere school kreeg ik een of andere test. Ik kreeg een plaatje te zien en ik moest antwoorden wat ik vond (??) dat het was. Ik gaf antwoord, waarop ik plaatje 2 te zien kreeg. Ik weet nog als de dag van gister dat ik vroeg. Dat antwoord wat is gaf op plaatje 1. was dat Goed of was dat Fout ??? Het enige wat ik als antwoord kreeg was. Zo werken deze vragen niet. Ik heb dus verder mijn hele altijd geweigerd om vragen te beantwoorden waarop het antwoord niet eenduidig goed of fout is. Een tweede voorbeeld is dat een keer een leraar van de middelbare school iets vroeg van: Vertel een waarom jij vind dat dit zo is. Waarop ik een wedervraag stelde. Vertelt U eens waarom U denkt dat dat papier op uw tafel wit is, Dus niet zeggen dat papier IS wit, waar vertellen waarom U denkt dat dit zo is. Als een vraag op deze manier wordt gesteld, kan ik hem niet be-antwoorden. O ja. mijn rapport cijfers waren erg hoog op school, omdat ik (nog steeds gelukkig) een uitstekend fotografisch geheugen heb. Ik hoef maar een minuutje naar een blad met tekst te kijken en het staat
    als een foto in mijn geheugen, waarvan ik als het ware tijdens een proefwerk het antwoord gewoon op kon lezen. Graag antwoord hieronder:
    is dit autisme of is dit hoogbegaafdheid of heb ik weer iets anders??
    Ik wil perse anoniem blijven, daarom op deze openbare manier.

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding