Stokbrood.jpg

Autisme en taal: 55 fantastische ingezonden voorbeelden van ‘Taal letterlijk nemen’.

TAAL LETTERLIJK NEMEN

 

11 “LETTERS OP DE LETTERDOOS”

Mijn oudste schat zat in groep 3 en leerde schrijven. Naast hun schrijfstift hadden de leerlingen hun letterdoos op tafel. De juf zei: “als je deze letters hebt geschreven mag je je daarna ook op je letterdoos leggen.” Mijn zoon schreef de letters in zijn schrift, pakte zijn schaar, knipte de letters uit zijn schrift en legde ze op zijn letterdoos. Anoniem

10 “FIETS BUITEN ZETTEN”

’s Ochtends heb ik een keer tegen mijn zoon gezegd dat ‘ie zijn fiets buiten moest zetten. Na een kwartier hem niet van zijn plek hebben zien afgaan vraag ik of zijn fiets al buiten staat. Hij antwoord “ja”. Ik word boos. “Sam je moet niet tegen mij jokken he; staat je fiets buiten ja of nee?!?!?” “Jahaaaaaa hij staat buiten, dat vroeg je net ook al!” zegt hij. Ik word nog bozer; “lieg niet, je bent niet eens van je plaats geweest. Ik zie toch dat ie nog in de schuur staat en niet in de tuin!!” Hij; “de schuur ís buiten dus de fiets stáát buiten! Je hebt nooit gezegd dat ie in de tuin moest. Je zei buiten en hij staat altijd al buiten, in de schuur!” Rachel Takken

9 “KAT UIT DE BOOM KIJKEN”

katWanneer ik tegen iemand zeg dat zijn broer de kat een beetje uit de boom kijkt is hij zwaar verontwaardigd want er zit helemaal geen kat in de boom. Nadieh Klop

8 “EUROPESE GRENZEN”

Twee jaar geleden kreeg hij een test van aardrijkskunde. Op die test stond de vraag om op een blinde kaart alle Europese grenzen aan te duiden. Nu is onze zoon onder andere altijd al gefascineerd geweest door wereldkaarten, dus een kolfje naar zijn hand. Nu komt het: Hij heeft wel drie maal gevraagd aan de leerkracht of ze echt ALLE Europese grenzen wilde getekend zien? De juffrouw vertelde me achteraf dat er een soort van ongeloof op zijn gezicht te zien was die niets aan de verbeelding over liet (zo van amai wat durft u hier nog te vragen weet u wel waar u het over heeft?) Het antwoord was en bleef dus “ja” en onze zoon begon aan zijn opdracht.

Eenmaal thuis vertelde hij met datzelfde gezicht wat er gevraagd werd. Ik begreep net als de juf niet goed wat het probleem was aangezien hij de wereldkaart tot in detail van buiten kent (al van zijn 5e jaar) Maar al snel kwam ik erachter. Hij had ook van alle kolonies ( de Franse, Nederlandse enz…) de grenzen getekend want ja… die behoren tot Europa hè?. De juf wist echt waar niet wat ze zag.. en alles klopte tot in de detail. Anoniem

 

7 “HIJ GOOIT ER MET ZIJN PET NAAR”

Laatst hadden mijn man en ik een gesprek aan tafel over zijn werk en hij zegt: “Hij gooit er gewoon met zijn pet naar.” Dylan komt ertussen en zegt: “Dan moet je zeggen dat dat niet mag papa, want je mag niet gooien met spullen.” Nadieh Klop

 

6 “GEMEENTEHUIS”

Mijn zoon: We gingen naar het gemeentehuis voor zijn id kaart Hij zegt tegen mij: “Mama zijn daar gemene mensen in dat huis?” Sandra Venekamp

 

5 “RAAM OPEN”

Als we in de auto onderweg zijn op een warme middag heb ik het autoraam open en Isa ook. Gaat zusje Tess achterin de auto vraagt of ze ook het raam open mag. Ik zeg (sarcastisch bedoeld) goed maar niet te ver anders waaien we nog uit de auto. Reactie van Isa: ze grijpt zich stevig vast aan de deur en zegt benauwd: echt? Doe maar beter niet het raam open Tess. Anouk Conjour-Quanjel

 

4 “KINDERPOSTZEGELS”

Bij de kinderpostzegelactie. Ik heb zegels bij hem gekocht maar hij mocht zelf de gegevens invullen. Dikke paniek; “mama je mag geen postzegels kopen want je moet je straat invullen maar wij wonen in een laan…” Rachel Takken

 

3 “HOU JE MOND”

“Damian hou je mond tijdens het eten” Vervolgens zegt hij niks en eet ook niet meer hahahah. Dees Oostwal

 

2 “TWEE LINKERHANDEN”

Onze zoon was naar tv aan het kijken toen iemand zei: “Ik weet dat ik twee linkerhanden heb”. We zien hem zo staren naar het scherm met als antwoord: “Mama, die meneer heeft toch 2 verschillende handen?” Na de uitleg snapte hij wat het bedoelde en kregen we terug antwoord: “Waarom kan hij dan niet meteen zeggen dat hij onhandig is?” Wendy

 

1 “KLOK IN DE GATEN HOUDEN”

Mijn dochter was een jaar of 9. Het was ochtend en we waren ons klaar aan het maken voor school. We vertrekken altijd om 10 voor half 9. Ik moest nog even iets doen en zei tegen haar: “houd jij de klok even in de gaten?” Dat zou ze doen. Toen ik even later op de klok keek was het half 9. Dus ik zeg tegen haar: “jij zou toch de klok in de gaten houden?” Waarop ze mij verbaasd aankijkt en naar de klok wijst …. En idd, die hing er nog gewoon. Ik had dus meteen geleerd om duidelijker te zijn in mijn vraagstelling. Nu zeg ik gewoon: “je moet me roepen als het 10 voor half 9 is!” Was echt hilarisch. Ik heb zo enorm moeten lachen. Audrey

 

Laat je jouw voorbeeld van taal letterlijk nemen achter in een reactie onder het blog? Door die blog van taal letterlijk nemen te delen, werk je ook mee aan meer begrip voor kinderen met autisme!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]