Annika de Wild
Pedagoog
Als ik kijk naar wat ik nu doe en wat ik heb gedaan, heb ik eigenlijk een soort rondje gelopen. Ik ben begonnen met de opleiding Sociaal Pedagogisch Medewerker (MBO). Ik liep hier stage in het speciaal onderwijs en vond het geweldig om met kinderen te werken die extra ondersteuning nodig hadden. Ik ontdekte echter dat mijn interesses ook op andere vlakken lagen, waardoor ik hierna Communicatie (HBO) ben gaan studeren. Desondanks wilde ik wel een ‘lijntje’ houden met het werken met kinderen, omdat ik daar zoveel plezier uit haalde. Ik ben toen als bijbaan gaan werken bij een opvang voor kinderen met autisme. Hier heb ik ruim 5 jaar gewerkt.
Toen ik mijn studie Communicatie had afgerond, voelde het niet meer dan logisch dat ik in dat vakgebied een baan zou zoeken, en dus ook zou stoppen met het werken met kinderen. Maar wat liep dat anders dan verwacht: ik vond een baan als marktonderzoeker, maar begon het werken met kinderen en de omgang met ouders al snel te missen. Toen pas merkte ik hoeveel voldoening, plezier en waardering ik daaruit haalde. Ik heb ontslag genomen en ben weer gaan werken bij een opvang voor kinderen met autisme. De cirkel was rond; ik was terug bij waar ik was begonnen, waar eigenlijk altijd mijn hart al lag.
Dit betekent niet dat ik vanaf toen stil heb gestaan. Ik ontdekte dat ik veel voldoening haalde uit het ambulante werk. Eén op één bezig zijn met een kind, het opbouwen van een relatie, onderzoeken waar ik kan aansluiten, kijken en observeren wat er gebeurt als ik A of B doe. Er zijn voor een kind, in het moment, en te zien en begrijpen wat ik voor het kind kan doen en welke rol ik kan hebben in het welzijn van het kind. En daarmee ook een rol hebben in het welzijn van ouders, door tijdelijk de zorg over te nemen zodat ouders even iets anders kunnen doen, tijd kunnen besteden met anderen, opladen. Omdat ik beter wilde aansluiten bij de hulpvragen van ouders, voelde het op een gegeven moment als een logische stap om voor mezelf te gaan werken. Na 3 jaar gewerkt te hebben bij een opvang voor kinderen met autisme, heb ik in 2021 heb ik de stap gezet om voor mezelf verder te gaan.
Ik geef begeleiding aan kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking, in de leeftijd 4 t/m 16 jaar. De begeleiding vindt plaats op de plek waar het nodig is, zoals thuis, op school of bij de sportvereniging. Wat ik doe, is afhankelijk van de hulpvraag van de ouder(s) en/of de hulpvraag van het kind zelf. Ik ben werkzaam in omgeving Vlaardingen, Schiedam, Delft en Rotterdam.
Annika zet zich in voor KOEKIE, maar werkt niet in dienst van KOEKIE. Annika heeft haar eigen KVK nummer en bepaalt haar eigen tarieven.
WERKERVARING
Stichting de Klimroos
Coördinerend begeleider
– Het bieden van begeleiding aan kinderen met een autismespectrumstoornis, in de vorm van groepsbegeleiding, individuele/ambulante begeleiding en ouderbegeleiding.
– Rol van mentor: contact onderhouden met ouders en betrokkenen, zorgplannen schrijven, doelen opstellen en dit monitoren en evalueren.
– Diverse taken en verantwoordelijkheden op gebied van planning, facturatie, communicatie, inwerken van nieuwe collega’s en stagebegeleiding.
PGB
Begeleider
Eén dag per maand begeleid ik een jongen met een autismespectrumstoornis en een verstandelijk beperking. Dit doe ik bij ouders thuis en wordt gefinancierd vanuit PGB. Tot mei 2021, voordat ik als zzp’er gingen werken, deed ik dit op informele basis.
Stichting de Egelbloem
Begeleider
Het bieden van begeleiding in groepsverband tijdens logeerweekenden en schoolvakanties. Dit deed ik als bijbaan tijdens mijn hbo-opleiding.