Online-KOEKIE-cursus-Autisme-en-de-pubertijd-Cropped.png

Thema 2 en 3 – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme – Ervaring van een deelnemer

Marleen volgde de online KOEKIE cursus Autisme en de Pubertijd. Ze deelt haar ervaringen met de cursus in de blog-serie ‘Ervaring van een deelnemer – online KOEKIE cursus – Pubers met Autisme’. Dit is haar ervaring met thema 2 en 3 van de in totaal 8 thema’s van de cursus.

Dit blog is geschreven door Marleen Gondelach van Marleen Brengt Structuur. Je kunt meer over Marleen lezen op haar persoonlijke pagina.

 

Hoe is de week me vergaan?

Naar aanleiding van het eerste thema van de pubercursus van vorige week (zie blog: ‘Cursus ‘KOEKIE pubertijd en autisme’ – Ervaringsverhaal – deel 1), ben ik veel aan het nadenken geweest over mijn balans, en mijn ouderrol. In de Facebookgroep verschijnen berichten van andere ouders, die ook zoekende zijn. Met name hoor je terug dat we te weinig tijd hebben voor onszelf. Gelukkig ben ik niet de enige. Als ik naar mijn eigen overzicht kijk van energiegevers en energievreters, dan investeer ik ook wel te weinig in het eerste. Alleen… hoe creëer ik de tijd?

 

Pubers zijn eigenlijk hartstikke zielig

Oktober 2018. Een week na thema 1 verschijnt thema 2 in mijn mailbox. Wat een hoop informatie! Super interessant om te lezen wat de puberteit nu eigenlijk inhoudt en wat er daadwerkelijk in een puberbrein gebeurt. Echt nooit geweten dit.

Conclusie: Pubers zijn eigenlijk hartstikke zielig. Wat een transformatie moeten zij ondergaan en dat allemaal tegelijk. Respect. En het zorgt ervoor dat ik er met een mildere blik naar kan kijken… naar gedrag wat vanuit een puber kan komen, omdat ik nu veel beter begrijp waarom. Dit is voor alle ouders interessant – met of zonder kinderen met autisme.

Ook is er een theoretische uitleg over wat er bij pubers met autisme kan meespelen. Ik schiet vol bij de uitleg over het sociale stuk: over de middelbare schooltijd en het maken van vrienden en de enorme hoeveelheid non-verbale communicatie die daar gaat plaatsvinden. Dat vindt mijn kind zo lastig… en dan valt dat ook nog tegelijk met de puberteit. Bah.

 

Veel informatie

Mmh.. Het is wel heel erg veel informatie. Ik merk dat het me veel energie kost. Ik wil alles begrijpen en weten, want ik vind het zo interessant. Wat wel heel fijn is, is dat de informatie die online voorbij komt, heel afwisselend is: dan weer een filmpje, dan weer tekst, dan weer een oefening. Zo blijf ik bij de les en onthoud ik het ook beter. Ik bel mijn moeder. ‘Mam, weet je wel hoe ontzettend ik er niks aan kon doen, hoe ik soms kon zijn in de puberteit?’ Zo. Ook weer rechtgezet.

 

De opdracht van thema 2

De opdracht van deze week is om het gedrag van mijn kind op papier te zetten. Wat gaat hem lastig af en waar loopt hij op vooruit? Dit geeft me een goed inzicht in welk gedrag er altijd al is en onveranderlijk lijkt. Zoals zijn onredelijke mening doordrammen en de schuld altijd buiten zichzelf leggen). Ook kijk je naar nieuw gedrag wat best wel eens al vanuit de pre-puberteit zou kunnen komen. Ik herken het stoer doen tegenover vrienden als ik erbij ben. Tenslotte kijk je naar gedrag dat hij eerst niet liet zien, maar nu wel en hij zich dus in ontwikkeld heeft. Ik herken daarin bij hem nieuwe emoties, zoals verdriet en angst in plaats van met name boosheid.

 

Boekentip:

Een uitgebreide uitleg over autisme

Het derde thema komt 2 weken later. De werking van het brein in relatie tot autisme wordt uitgebreid beschreven, ondersteund met filmpjes waar je zelf kunt ervaren hoe je brein je voor de gek kan houden. Mijn hoofd bonkt. Ik wil het zó graag snappen. Maar het is veel.

Ik besluit het leeswerk te verdelen over meerdere dagen. Door de voorbeelden die genoemd worden, lukt het me om de theorie beter te begrijpen en herken ik steeds meer situaties die ik meemaak met mijn zoon. Ik vind het steeds logischer worden waarom hij reageert zoals hij reageert en ga oefenen of ik de situaties beter kan gaan herkennen.

Wat me vooral raakt is dat ik door me te verdiepen in de pubertijd, ik nog veel meer respect en begrip kweek voor mijn kind. De liefde stroomt over.

In de tussentijd is het heftig thuis: de begeleiding van de kids en alles wat er van me gevraagd wordt.  Mijn energielevel is zeer laag en ik merk dat het lastig is om genoeg tijd vrij te maken voor de cursus. Gelukkig ben ik niet de enige, dat is zo fijn aan deze groep. We begrijpen het van elkaar dat we na een dag moe zijn en eigenlijk nergens meer puf voor hebben. Gelukkig pikt KOEKIE de signalen op, en gaat het tempo wat omlaag. Fijn!

Lees hier ook de ervaringen van Marleen met de Online KOEKIE cursus Autisme en de pubertijd over Thema 1, Thema 4, Thema 5 en Thema 6+7+8. 

Heb je interesse in de cursus? Kijk dan snel even op deze pagina met alle informatie over inhoud en kosten!

 

Ja, ik heb interesse in de online cursus Autisme en de Pubertijd! Houd me vrijblijvend op de hoogte!

dit veld niet invullen s.v.p.

KOEKIE Autisme BegeleidingThema 2 en 3 – Online KOEKIE cursus – Pubers met autisme – Ervaring van een deelnemer

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding