Karen-den-dekker1-1.jpg

Karen den Dekker gastblog: Kinderen met autisme en eten. 5 goede tips!

Karen den Dekker (Kaatje) is kookpedagoog met veel kennis en ervaring over autisme en eten. Ze schreef twee boeken “Ojee ik eet” en “Autisme & Koken” met handige tips en lekkere recepten. Ze heeft voor KOEKIE een gastblog over autisme en eten geschreven. Hieronder lees je haar blog. Veel leesplezier!

 

Karen den Dekker – Kookpedagoog

Stel: je kind heeft autisme en hij heeft een eetprobleem. Dat lijken twee verschillende problemen, maar dat zijn ze niet. Zijn / haar autisme heeft invloed op de manier waarop hij / zij de wereld ervaart. En dus ook op de manier waarop hij / zij eten ervaart. Je kind met autisme heeft een eetprobleem wanneer hij / zij teveel eet, te weinig eet of allerlei eisen aan zijn voedsel stelt. Het moet bijvoorbeeld beige zijn of krokant, altijd hetzelfde merk of er worden maar 10 tot 20 verschillende soorten voedsel gegeten. Wat heel weinig is. De belangrijkste redenen waardoor een kind met autisme eetproblemen kan ervaren zijn:

  1. De mondspieren
  2. Het denken
  3. De prikkelverwerking
  4. Angsten

 

1. De mondspieren

Je kind eet bijvoorbeeld het liefst zacht voedsel. Dat kan een persoonlijke voorkeur zijn voor een bepaalde textuur. Het kan ook betekenen dat de kauwspieren in zijn mond niet zo ver ontwikkeld zijn. Het kost gewoonweg te veel moeite om een stukje kauwvlees weg te werken.

 

2. Het denken

Pas wanneer een kind twaalf jaar is, kan hij /zij denken over voedsel zoals volwassenen dat doen. Hij /zij weet dat er smaken bestaan zoals zoet, zuur, bitter, zout en hartig. Ook weet hij /zij dan dat een citroen zuur smaakt. Jongere kinderen kunnen denken dat alle gele vruchten zoet smaken. Een kind gaat leren eten en gaat leren denken over voedsel. Kinderen met autisme leggen verbanden soms anders. Ze willen bijvoorbeeld alleen groentesoep eten bij oma of alleen frietsaus van één merk. Dat is zo belangrijk voor hen dat mama de eigen frietsaus meeneemt naar restaurants of dat het gezin alleen gaat eten in restaurants waar ze het favoriete merk frietsaus serveren.

 

3. De prikkelverwerking

Wanneer je kind op school heel gevoelig is voor prikkels, dan kan hij ook wel eens heel gevoelig zijn voor prikkels tijdens het eten. Is er op een dag veel aan de hand zoals veel prikkels en veel emoties? Dan kan het extra moeilijk zijn voor je kind om een gewoon bordje voedsel op te eten. Dwingen heeft geen enkele zin. Hij gaat er niet meer door eten en het verslechtert de relatie met je kind.

 

4. Angsten

Er zijn twee angsten die kinderen vaak hebben op eetgebied. Dat zijn: neofobie en besmettingsangst. Dit zijn normale angsten. Bij autistische kinderen duurt het veel langer om deze angsten te overwinnen en een gewoon eetpatroon te ontwikkelen. Neofobisch zijn betekent dat je bang bent voor nieuw voedsel. Deze angst start meestal rond de 1,5 tot 2 jaar oud en loopt uiterlijk tot het zesde levensjaar. Bij autistische kinderen gaat dat anders. Besmettingsangst is dat je het heel vervelend vindt dat verschillende soorten eten elkaar aanraken. Wanneer je puree en je gehaktballetjes elkaar aanraken, dan zijn ze misschien wel niet meer hetzelfde, ze veranderen elkaar. Eten van een vakkenbord is een goede oplossing bij besmettingsangst. Kinderen met autisme kunnen zo gewend raken aan een vakkenbord dat ze het moeilijk vinden om op oudere leeftijd over te gaan naar een gewoon bord.

 

Boeken geschreven door Kaatje (Karen den Dekker)

Vijf tips van Kaatje

  1. Vraag een logopedist om te kijken of je kind goed kan kauwen. En volg zijn / haar adviezen op.
  2. Ben je heel onzeker of je kind voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt vraag dan een diëtist of een arts om naar het voedingspatroon van je kind te kijken. Of laat je kind vitamines slikken.
  3. Verduidelijk de eetsituatie. Bijvoorbeeld: Welke regels gelden er aan tafel? Zijn er vaste zitplekken? Is er een ouder die bepaalt wie er aan de beurt is om te praten? Zorg dat je kind ‘s ochtends of in de middag weet welk eten er op tafel komt.
  4. Bedenk dat een hapje eten bestaat uit een heleboel stappen. Laat je kind eerst voelen of likken aan het eten. Sta toe dat hij met zijn handen eet. Daardoor krijgt hij al signalen binnen hoe het eten voelt. Het eten opeten gaat daarna gemakkelijker.
  5. Zorg voor een ontspannen maaltijd. Laat je doelen los over hoe de eetsituatie moet verlopen en over hoe en wat je kind moet eten. Pas in een ontspannen sfeer kan je kind gemakkelijk eten en nieuw voedsel leren proeven. Word je kind meer ontspannen door naar een filmpje te kijken onder het eten, sta dat dan toe. Of geef hem / haar tussendoor zijn /haar favoriete voorwerp om mee te bewegen (“stimmen”). Eten terwijl je naar een filmpje kijkt overstemt de prikkels van moeten eten. Terwijl een kind naar een filmpje kijkt, eet hij gemakkelijker. Sta eventueel toe dat hij alleen eet. Eten is fysiek al moeilijk genoeg. Veel kinderen kunnen dat (nog) niet combineren met gesprekken aan tafel.

 

Website

Neem snel een kijkje op de website van Karen den Dekker: In Kaatjes Keuken. Hier vind je ook informatie over cursussen en lezingen!

 

Like en delen jullie dit bericht van Karen den Dekker over autisme en eten zodat we met elkaar blijven werken aan meer kennis en begrip? In dit blog van KOEKIE lees je nog meer tips over autisme en avondeten.

 

WhatsApp Coaching voor persoonlijke vragen!

Heb je na het lezen van de informatie op de website nog een persoonlijke vraag? Ik (Jonneke Koekhoven) maak graag tijd om samen dieper in te gaan op een situatie. Kijk voor meer informatie op de pagina over WhatsApp Coaching!

KOEKIE Autisme BegeleidingKaren den Dekker gastblog: Kinderen met autisme en eten. 5 goede tips!

Join the conversation

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord met het privacybeleid van KOEKIE Autisme Begeleiding